افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

امریکا بر طالبان فشار ‌آورده تا پیش از توافق‌ آتش‌بس کنند

منابع نزدیک به طالبان، می‌گویند که امریکایی‌ها بر طالبان فشار می‌آورند تا برای آتش‌بس و نیز آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان پیش از توافق صلح با امریکا، آماده شوند.

به گفتۀ این منابع، طالبان تاکنون این خواست را نپذیرفته اند.

جلال‌الدین شینواری، عضو پیشین گروۀ طالبان در این باره گفت: «بعد از این‌که توافق‌نامه امضا شود، طالبان حاضر به اعلان آتش‌بس استند؛ اما قبل از امضای توافق‌نامه تا به اکنون موقف طالبان همین است که طالبان حاضر به آتش‌بس دایمی نیستند.»

فیض محمد زلاند، آگاۀ سیاسی نیز در این باره بیان داشت: «دو سه ضمیمه‌هایی‌که امریکا در گفت‌وگوهای اخیرش به طالبان مطرح کرده‌است، یکی آتش‌بس عمومی است، دو آغاز گفت‌وگوهای مستقیم با حکومت افغانستان.»

در همین حال، سهیل شاهین، سخن‌گوی دفتر طالبان در قطر در تویتی، گفته‌است گفت‌وگوهای میان افغانان زمانی آغاز خواهد شد که توافق‌نامۀ خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان با امریکا شود: «مذاکرات بین‌الافغانی در صورتی آغاز می‌شود که توافق‌نامۀ خروج تمام عساکر خارجی با امریکا امضا شود. در مذاکرات بین‌الافغانی تمام جهت‌های افغانی شامل می‌باشند. این موقف ماست که وقتأ فوقتأ به مطبوعات گفته‌ایم.»

اما، ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان می‌گوید تا هنگامی که آتش‌بس نشود و چگونگی روابط طالبان با پاکستان روشن نگردد، رسیدن به صلح واقعی ناممکن خواهد بود.

لطیف محمود، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری بیان داشت: «برای دولت جمهوری اسلامی افغانستان بربنیاد طرح رییس‌جمهور آتش‌بس، پرداختن به پناه‌گاهای امن، واضیح ساختن رابطۀ پاکستان با طالبان و تعهد واقعی پاکستان برای صلح افغانستان از مباحث مهمی است که زمینه‌ها را برای گفت‌وگوهای مستقیم حکومت افغانستان فراهم می‌کند.»

دین محمد، معاون شورای عالی صلح افغانستان نیز می‌گوید که شماری از فعالان سیاسی در دیدار با زلمی خلیل‌زاد، گفته‌اند که گفت وگوهای صلح را با طالبان باید حکومتی به پیش ببرد که برآمده از انتخابات «شفاف» باشد: «همین نتیجۀ [انتخابات ریاست‌جمهوری] معلوم شود، نتیجۀ پاک، نتیجه معلوم شود بعد آن‌ها سرموضوع صلح گپ بزنند.»

زلمی خلیلزاد، پس از دورۀ تازۀ گفت‌وگوها با طالبان، سه روز پیش به کابل آمد و با رهبران حکومت و نیز شماری از سیاست‌گران افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

با این همه، جوبایدن، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحدۀ امریکا نیز بر گفت وگو با طالبان تأکید کرده و گفته‌است که اگر در انتخابات پیروز شود، شمار زیادی از نیروهای امریکایی را از افغانستان بیرون خواهد کرد: «نخستین کاری که همچون رییس‌جمهور انجام خواهم داد، این خواهد بود که اطمینان یابیم نیروهای جنگی مان را به خانه‌های شان برگردانیم و با طالبان وارد گفت‌وگو شویم. اما شماری کوچکی از نیروهای ویژۀ مان را نگه خواهیم داشت تا با تهدیدها رویاروی کنند.»

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن