افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

امریکا می‌خواهد طالبان از طریق لویه‌جرگه سیستم سیاسی افغانستان را مشخص کند

نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در یک گفت‌وگو تازه گفته است که طالبان از طریق برگزاری لویه جرگه سیستم سیاسی افغانستان را مشخص کند.

توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان روز یک‌شنبه، دهم دلو در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز گفته است که سازمان ملل متحد، امریکا و یا هیچ کشوری نباید بر طالبان فشار وارد کنند تا شخصیت‌هایی از حکومت پیشین یا هم افراد مشخصی را در حکومت‌شان جابه‌جا کنند. به گفته تام ویست، طالبان باید ساختار سیاسی افغانستان را در مشورت با مردم این کشور مشخص کنند.

او می‌افزاید: «آنچه که باید بر آن پافشاری شود، یک روند واقعی معنادار و مشوره سراسری با مردم افغانستان از سراسر این کشور و رأی‌زنی با رهبران زن، رهبران اقوام و مردم محلی است.»

او تأکید کرده است، امریکا نسخه مشخصی نزد خود ندارد و باید مشخص شود که ساختار سیاسی آینده افغانستان چگونه خواهد بود.

این مقام امریکایی گفته است که گفت‌وگوها با طالبان در مواردی چون مبارزه با تروریسم، صادقانه است و بخش دیگری از موضوعات مورد بحث میان دو طرف، روی رعایت حقوق زنان و دختران و توقف بازداشت‌های خودسرانه و مساعدشدن فضای امن برای فعالیت روزنامه‌نگاران متمرکز است.

وست خاطرنشان کرده است که جامعه جهانی می‌خواهد، دختران دانش‌آموز را تا ماه مارچ در مکاتب ببیند.

این اظهارات در حالی از سوی نماینده امریکا برای صلح افغانستان مطرح شده است که در پنج ماهه‌گی حکومت سرپرست طالبان، هنوز ساختار سیاسی افغانستان مشخص نشده است.

لینک کوتاه
برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن