افغانستانتیتر یک

امریکا ویدیوی حمله هوایی مرگبار خودش در کابل را منتشر کرد

وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) فلم حمله هواپیمای بدون سرنشین امریکا بر یک خانه در کابل که در نتیجه آن ۱۰ غیرنظامی از جمله هفت کودک دو تا ۱۲ ساله کشته شدند را از حالت طبقه‌بندی خارج و همگانی کرده‌است.

به گزارش گاردین، این تصویر از ویدیو که توسط وزارت دفاع امریکا منتشر شده، آتش‌سوزی پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین در کابل، در ۲۹ آگست ۲۰۲۱ را نشان می‌دهد که منجر به کشته‌شدن ۱۰ غیرنظامی شد. در این حمله هوایی امریکا، از ۱۰ نفری که کشته شدند، هفت نفر آن‌ها کودک بودند.

گاردین نوشته‌است که نیویارک‌تایمز این فلم را از طریق شکایت قانون آزادی اطلاعات علیه فرماندهی مرکزی ایالات متحده به دست آورده و سپس این تصاویر را در وب‌سایت خود منتشر کرد. این اولین انتشار عمومی ویدیوی حمله ۲۹ آگست دانسته می‌شود که پنتاگون در ابتدا از آن دفاع کرد؛ اما بعدا آن را یک «اشتباه غم‌انگیز» خواند.

این ویدیوها شامل حدود ۲۵ دقیقه فلم است که به گفته نیویارک‌تایمز دو پهپاد MQ-9 Reaper بوده و صحنه حمله را قبل، حین و پس از اصابت موشک به موتر غیرنظامی در حیاط یک خانه مسکونی نشان می‌دهد. تصاویر نامشخص افرادی را نشان می‌دهد که در منطقه حمله یا نزدیک آن حرکت می‌کنند.

تحقیقات پنتاگون در سال گذشته نشان داد که حمله در کابل یک «اشتباه صادقانه» بود و هیچ اقدام قانونی یا انضباطی را توصیه نکرد؛ نتیجه‌ای که با خشم گسترده کنگره و گروه‌های حقوق بشری مواجه شد.

منتقدان گفته‌اند که این گزارش به فرهنگ معافیت از مجازات کمک کرد و نتوانست به مشکلات سیستمی در اجرای جنگ هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده رسیدگی کند و تلفات غیرنظامیان را در آینده اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

قربانیان این حمله زمری احمدی؛ کارمند یک سازمان کمک‌رسان و ۹ نفر از اعضای خانواده او، از جمله هفت کودک بودند.

تحقیقات بازرس کل نیروی هوایی ایالات متحده، نشان داد که اپراتورهای پهپاد یک تویوتا کرولای سفیدرنگ در محل حادثه را با یک موتر مرتبط با یک گروه تروریستی اشتباه گرفته‌است و همچنین نتوانسته کودکی را که در فلم‌های نظارتی قابل مشاهده است تشخیص دهد.

سه روز قبل از آن، در نتیجه انفجار یک بمب در میدان هوایی ۱۳ سرباز امریکایی و بیش از ۱۶۰ افغان کشته شدند.

مقامات امریکایی بعداً به «اشتباه» خود در حمله هواپیمای بدون سرنشین ۲۹ آگست اعتراف کردند؛ اما هیچ‌کس را بابت ارتکاب آن جنایت، مورد پیگرد قرار ندادند.

ستاد فرماندهی مرکزی ارتش امریکا (سنتکام) گفت که مشخص شد مردی که موتر را هدایت می‌کرده هیچ ارتباطی با گروه داعش نداشته‌است.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن