تیتر یک

امریکا و آسیای میانه خواستار حکومت فراگیر در افغانستان شدند

نمایندگان امریکا و کشورهای آسیای مرکزی در بیانیه‌ی نشست چندی پیش شان در قزاقستان، بر نیاز به یک روند فراگیر گفت‌وگو در مورد آینده‌ی سیاسی افغانستان و ایجاد نهادهای حاکمیتی تأکید کرده‌اند.
در این بیانیه که دیروز (جمعه، ۲۰ اسد)، دو هفته بعد از برگزاری نشست (C5+1) منتشر شد، آمده است که نمایندگان ویژه‌ی امریکا و کشورهای آسیای مرکزی در مورد وضعیت کنونی افغانستان و پی‌آمدهای آن بر منطقه تبادل نظر کرده‌اند.
آنان از یک افغانستان فراگیر، متحد، مستقل، باثبات و احترام به حقوق بشر، از جمله زنان و دختران حمایت کرده‌اند.
نمایندگان امریکا و پنج کشور آسیای مرکزی گفته‌اند که افغانستان باثبات و صلح‌آمیز تنها در صورتی قابل دستیابی است که همه‌ی «افغان‌»ها، اعم از زنان و دختران، اقلیت‌های قومی و مذهبی، بتوانند به‌طور کامل، مساوی و معنادار در این کشور مشارکت داشته باشند.
آنان بر نیاز به یک فرایند فراگیر گفت‌وگو در مورد آینده‌ی سیاسی افغانستان، از جمله ایجاد نهادهای حاکمیتی پاسخ‌گو تأکید کرده‌اند.
نمایندگان امریکا و کشورهای آسیای مرکزی در بیانیه‌ی‌شان بر اهمیت جلوگیری‌ای استفاده از قلمروی افغانستان به‌عنوان پایگاهی برای میزبانی، تأمین مالی یا صدور تروریسم و افراط‌گرایی پافشاری کرده‌اند.
آنان همچنین افزوده‌اند که رسیدگی به شرایط انسانی و اقتصادی در افغانستان مستلزم یک واکنش قوی و هماهنگ از سوی جامعه‌ی بین‌المللی است.
این کشورها از آنچه که کاهش قابل توجه کشت تریاک در افغانستان خوانده استقبال، اما درباره‌ی ادامه‌ی صادرات و تولید مواد مخدر مصنوعی در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.
آنان در ادامه از تداوم حضور سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان و اهداف آن، از جمله ترویج حکومت‌داری مؤثر، مسئولانه و فراگیر، و حمایت از روندهای آشتی معنادار حمایت کرده‌اند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن