افغانستانبرگزیده های سایت

امریکا ۲۹ میلیون دالر برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری کمک می کند

سفیر امریکا در کابل اعلام کرده است که کشورش ۲۹ میلیون دالر را برای حمایت از روند انتخابات افغانستان و انجام امور عملیاتی آن کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رشد، جان بس، سفیر امریکا در کابل امروز چهارشنبه، بیست‌وششم سرطان در یک پیام اختصاصی به رسانه‌ها، ضمن استقبال از نهایی شدن بودجه انتخابات از سوی وزارت مالیه و کمیسیون مستقل انتخابات، گفته است: «این امر ایالات متحده امریکا را قادر می‌سازد که الی ۲۹ میلیون دالر را برای موفقیت روند انتخابات ریاست جمهوری فراهم کند.»

سفیر امریکا هم‌چنان گفته است که کشورش برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به گونه مستمر مصارف ناظران داخلی را تمویل می‌کند تا به این ترتیب مردم اطمینان حاصل کنند که چگونه‌گی انتخابات و نتایج آن معتبر است.

جان بس ضمن این‌که فراهم‌سازی بودجه انتخابات ریاست جمهوری را یک گام مهم دانسته است، اما تأکید کرده که گام‌های دیگری نیز وجود دارد که باید از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و وزارت‌خانه‌های مرتبط برداشته شود تا اطمینان حاصل شود که انتخابات در زمان مشخص آن و بر اساس جدول زمانی از پیش اعلام شده، برگزار می‌شود.

سفیر امریکا در کابل گفته است چشم به راه استخدام و آموزش کارمندان بیش‌تر در کمیسیون مستقل انتخابات است و به همین ترتیب، انتظار دارد که فهرست رأی‌دهنده‌گان اصلاح و اعلام شود و در مجموع دستگاه‌های بایومتریک و کارهای مورد نیاز برای استفاده‌ی آن فراهم گردد. جان بس این موارد را برای برگزاری انتخابات شفاف و معتبر مهم دانسته است.

جان بس، سفیر امریکا در کابل از جانب دیگر، تأکید کرده است که همان‌طوری که همه افغان‌ها انتظار دارند، تمام نامزدان با حفظ احترام به قانون‌های افغانستان از امکانات دولتی برای کمپین‌های انتخاباتی استفاده نکنند. به گفته جان بس، زمینه مداخله مقام‌های حکومتی و استفاده از امکانات دولتی باید محدود شود.

سفیر امریکا از همه نامزدان انتخابات ریاست جمهوری که در حکومت و یا بیرون از آن هستند، خواسته است که از منابع دولتی برای اهداف انتخاباتی استفاده نکنند. او توضیح داده است که تلاش برای استفاده از منابع دولتی مانند پول، گزینش افراد، اعمال صلاحیت‌ها و انجام عمل‌کردهایی که به نحوی کمپینی شمرده می‌شود، نباید صورت گیرد. جان بس گفته است که مانند همه افغان‌ها انتظار دارد که همه نامزدان انتخابات ریاست جمهوری به قانون احترام بگذارند و برای برگزاری انتخابات شفاف تلاش کنند.

از جانب دیگر، سفیر امریکا در کابل گفته است که کمیسیون مستقل انتخابات باید با مردم درباره فعالیت‌هایش از نزدیک در ارتباط باشد تا مردم از جریان آماده‌گی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوی آگاهی داشته باشند.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری در ششم میزان برگزار شود. در این انتخابات به شمول رهبران حکومت وحدت ملی ۱۸ نفر نامزد شده‌اند.

کمیسیون مستقل انتخابات برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۱.۳ میلیارد افغانی از وزارت مالیه مطالبه کرده است که از این میان ۶.۹ میلیارد آن را وزارت مالیه پرداخت می‌کند و ۴.۴ میلیارد دیگر آن از سوی جامعه جهانی پرداخت می‌شود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن