اجتماعیاخبار کوتاهاقتصادیبازسازی

امضای تفاهمنامه‌ وام ۲۵ میلیون دالری AIb بانک با انجمن صنایع

 

تفاهمنامه‌ وام ۲۵ میلیون دالری بانک بین المللی افغانستان به انجمن صنایع کشور میان این دو نهاد به امضا رسید که این مقدار قرض برای مدت یک الی ۳ سال در اختیار صاحبان صنایع قرار داده می شود.

سخی احمد پیمان، رییس انجمن صنایع کشور در جریان این مراسم گفت: پولی که قرار است بانک بین المللی افغانستان در اختیار آنان قرار بدهد.

به گزارش رشد، رییس انجمن صنایع کشور افزود که بهره آن بر اساس بانکداری اسلامی ۶ تا ۱۰ درصد خواهد بود و بخش صنایع افغانستان جذب ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دالر قرضه را دارد.

ذولفقارعلی خان از مسوولان بانک بین‌ المللی افغانستان گفت که این قرضه ‌ها برای خریداری ماشین ‌آلات، مواد خام، اعمار ساختمان و توسعه صنعت در اختیار صنعت ‌کاران قرار خواهد گرفت.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت نیز گفت که قبل از این بانکها قرضه را با سود زیاد دراختیار صنعت کاران قرار می ‌داد و اکنون بانک های دیگر نیز پول های خود را در خدمت حمایت از تولیدات داخلی قرار دهند.

سخنگوی وزارت تجارت  افزود که دولت افغانستان به تمام نهادهای دولتی دستور داده تا به تولید های داخلی اهمیت داده و ۲۵ درصد این تولید ها را از مشابه خارجی آن با قیمت بالاتر خریداری کند.

گفته می شود که در بانک مرکزی افغانستان حدود ۵ تا ۷ میلیارد دالر ذخایر ارزی موجود است که این مقدار پول می ‌توان از طریق بانک خصوصی در اختیار صاحبان صنایع افغانستان قرار داد.

قابل ذکر است، به گفته سخنگوی وزارت تجارت، اکنون صادرات افغانستان از ۳ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافته و در سال های آینده به ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن