افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

انتخابات؛ مشت کوبنده به دهان مخالفین مسلح دولت

از دیروز کمپاین‌های انتخابات ریاست جمهوری به صورت رسمی آغاز شد و کاندیداها به صورت دموکراتیک در این رقابت‌ها حضور خواهند یافت این در حالی است که پروسه صلح با طالبان به قوت خود جریان دارد و هرازگاهی نشست بین الافغانی از سوی منابع مربوطه مطرح می‌شود.

طالبان در ابتدای این نشست‌ها از انتقالی شدن دولت و برچیدن ساختار نظامی نیروهای دفاعی و امنیتی به عنوان یکی از پیش شرط‌های خود با آمریکایی‌ها وارد چانه زنی شده بودند که این خواسته‌های آنان با واکنش سخت و جدی از سوی مردم و دولت افغانستان مواجه گردید.

این گروه از این جهت خواستار انتقالی شدن قدرت بودند که توانایی مبارزه دموکراتیک را در افغانستان از خود به دور می‌دانند، طالبان به خوبی می‌دانند که در جامعه‌ی مردم سالار، آنان جایگاه و پایگاه مردمی نخواهند داشت؛ زیرا طی چندین سال ارعاب و وحشتی که در افغانستان خلق کردند؛ حتی نزدیکترین همفکران شان نیز با آنان تفاهم مشترک نخواهند داشت.

رقابت‌های انتخاباتی مبارزات سخت و نفس گیری است که برنامه‌ها و خدمات گذشته‌ی کاندیداها نقش برازنده در تعیین زعیم ملی دارد، این گروه از این بُعد در برابر مردم افغانستان حرفی به گفتن ندارند و به همین ملحوظ است که توان مقابله مردم سالاری را در مبارزات انتخاباتی به خود نمی‌بینند.

در قاموس فرهنگ طالبانیسم میل تفنگ و ارعاب و خشونت امر تعیین کننده و سرنوشت ساز است و آنان هنوز هم این روش را پیشه‌ی راه خود قرار داده اند.

قوت‌های امنیتی افغان، یگانه نیرویی است که به مثابه بازوی پرتوان مردم افغانستان در نهادینه شدن دموکراسی نقش اساسی ایفا کردند، این نیروها با جان نثاری‌های شان، لانه‌های تروریزم را همانند باز شکاری مورد هدف و تهاجم قرار دادند، تأمین امنیت انتخابات‌ها، مبارزه با جرایم ضد بشری، مبارزه با مواد مخدر و سائر ملزومه‌های امنیتی که در نهادینه شدن دموکراسی رول اساسی داشتند از بازوان پر توان این نیروها در جهت تحقق حاکمیت مردم سالاری اهدا گردید، تأمین امنیت انتخابات‌ها در کشور تنش آور افغانستان از دیدگاه سوق و اداره‌ی نظامی، امر دشوار و خطیر است، که در این راستا نیروهای نظامی افغانستان در همکاری تنگاتنگ با مردم این کشور، نقش ارزنده و اساسی ایفا کردند.

در زمان پیکارهای انتخاباتی، بسیاری از مناطق کشور نا امن و خطیر جلوه می‌کند، تمام گروه‌های تروریستی فعال در کشور به شمول گروه تروریستی طالبان، امنیت شاهراه‌ها و سائر معبرها را با تهدیدات جدی مواجه می‌سازند، مردم آزاری آنان بیش از قبل قوت می‌گیرد، با تمام توان و قوت شان می‌خواهند انتخابات را با چالش مواجه سازند؛ اما پایمردی نیروهای امنیتی و همت بلند مردم افغانستان، بارها نقشه‌های شوم این گروه‌های تخریب کار را با ناکامی مواجه ساخته است. مسئله‌ی انحلال ساختار نیروهای نظامی افغانستان که از سوی این گروه در دوحه مطرح شده بود، ناشی از همین سرکوبی‌هایی است که تا کنون نیروهای امنیتی به آنان تحمیل کرده است.

طالبان با پیشنهاد الغای این دو گزینه‌ی مهم، در واقع مردم را رصد نمودند تا بدانند  که آیا واقعا در برابر این پیشنهادات واکنش جامعه افغانی چه خواهد بود؛ لذا به محض نشر این شروط آزمایشی، با واکنش سختی از سوی رسانه‌ها و جامعه مدنی افغانستان مواجه گردیدند.

اکنون که زمان کارزارهای انتخاباتی فرا رسیده است، همانند سال‌های قبل تلاش این گروه در مختل سازی روند برگزاری انتخابات کماکان جریان خواهد داشت و آنان از هر گزینه‌ی که بتوانند اراده ملی را آسیب بزنند استفاده خواهند کرد؛ لذا خط و مش آنان در قبال رفاه و آسایش مردم افغانستان واضح و روشن است و جواب متقابل را از سوی نیروهای امنیتی و مردم افغانستان خواهند گرفت. در جریان این پروسه، آن چنان که مشاهد می‌گردد بعضی حلقات سیاسی و تکت‌های انتخاباتی نیز در اشاعه‌ی نشر اکاذب و صدمه زدن به انتخابات، با حربه‌های گوناگون افترا و بهتان، انگ عدم برگزاری انتخابات و از این دسته افواهات را با ساز نا امیدی پخش می‌کنند؛ دلیلی که این دسته سیاسیون به چنین اقدامات غیر دموکرات دیکته می‌کنند ناشی از حس حقارت و بی برنامه‌گی شان است.

آنان می‌دانند که نسل جدید از میزان تحصیلات بالا برخور دار اند، این نسل به اشخاص و تکت‌هایی اعتماد می‌کنند که برنامه طولانی مدت برای بهبود افغانستان در راستای استقلالیت اقتصادی، چگونگی مبارزه با تروریزم، نحوه برقراری دیپلماسی با همسایگان و شیوه‌های استفاده از منابع زیر زمینی و سائر مولفه‌های توسعه‌ی افغانستان برنامه جامع و قناعت بخش داشته باشند؛ لذا هر تیمی که چنین رویکرد برای برقراری ثبات و نجات افغانستان از وابستگی‌های چند بُعدی برنامه داشته باشند مورد حمایت نسل نوین خواهد بود؛ لذا مردم افغانستان در انتخابات دور چهارم ریاست جمهوری پر شور تر از دوران قبل اشتراک خواهند کرد؛ تا به گروه‌های تروریستی نیز بفهمانند که ما هیچگاه از پروسه مردم سالاری دوری نخواهیم ورزید و یکبار دیگر، آرمان‌های باطل و استبدادی این گروه‌های استخباراتی را به یأس و نا امیدی مبدل خواهند ساخت.

رشد

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن