اخبار کوتاهافغانستان

انتخابات قبل از تاریخ انقضای حکومت وحدت ملی برگزار شود

 

شورای حراست و ثبات افغانستان به آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی و برکناری مسؤولان کنونی کمیسیون‌های انتخابات تاکید می‌کند.

به گزارش رشد، مسعود ترشتوال، سخن‌گوی شوای حراست پس از چاشت روز سه‌شنبه(۲۹ جدی) در یک نشست خبری گفت اگر قرار شود این شورا موافقت‌نامۀ حکومت وحدت ملی را بپذیرد، در آن صراحت دارد که متصل به تشکیل حکومت باید اصلاح نظام انتخاباتی به وجود بیاید.

آقای ترشتوال گفت از زمان تشکیل حکومت وحدت ملی به این طرف به دلیلی که اصلاح نظام انتخاباتی جزئی از توافق‌نامه بود کار کمیسیون‌های انتخاباتی پایان یافته و هرگونه برگزاری انتخابات در تاریخی که اعضای کمیسیون انتخابات اعلام کردند نمی‌تواند مبنای قضاوت و عمل قرار گیرد.

به گفتۀ سخن‌گوی شورای حراست و ثبات آنان از تاریخی که رییس جمهور برای انتخابات مجلس نماینده‌گان و شوراهای ولسوالی در میان تابستان و خزان سال آینده تعیین کرده استقبال می‌کنند اما انتخابات باید بین فصل بهار و تابستان سال ۱۳۹۵ برگزار گردد.

او می‌گوید دلیل این خواست‌شان این است که عمر حکومت وحدت ملی یا تاریخ انقضای آن طبق صراحت موافقت‌نامه ایجاد این حکومت تا ماه سنبلۀ سال آینده است و موضوع دوم در بین بهار و تابستان مشکلات ناشی از اقلیم هم وجود نخواهد داشت.

ترشتوال خاطرنشان ساخت که با سازوکارهای موجود و کمیسیون‌ها و میکانیزم‌های موجود شورای حراست و ثبات در انتخابات اشتراک نخواهد کرد و باید اصلاح نظام انتخاباتی صورت گرفته در سطح ساختاری و کارگذاران آن تغییر به وجود آید.

این در حالی‌ست که محمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز گذشته تاریخ برگزاری انتخابات را در ۲۴ میزان سال آینده اعلام کرد.

هرچند عبدالله عبدالله، رییس اجرایی نیز تا به حال بارها به تغییر در نظام انتخاباتی تاکید کرده و دی‌روز نیز گفت که انتخابات مجلس نماینده‌گان و شوراهای ولسوالی فقط زیر نظر کمیسیون جدید انتخابات برگزار خواهد شد، اما یوسف نورستانی می‌گوید به کسی حق مداخله در امور انتخابات را نخواهد داد.

او پیش از این با گفتن این‌که کار کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی و کمیتۀ گزینش به پایان رسیده، گفته بود که رییس جمهور دیگر فرمان تقنینی در مورد تعدیل قانون انتخابات که اصلاح نظان انتخاباتی بخشی از آن است، فرمان صادر نکند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن