افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

انتقاد سناتوران امریکایی از رهایی یک عضو طالب از گوانتانوما

شماری از سناتوران در مجلس سنای امریکا گفته اند که آنان آنان در پی معرفی لایحه‌ای برای جلوگیری از انتقال تروریست‌ها در افغانستان اند.

این سناتوران گفته اند که آزادی اسدالله هارون عضو طالبان از زندان گوانتانامو غیر مسوولانه است.

سناتور جیم ریچ، عضو کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده با اشاره به گزارش سازمان ملل می‌گوید که طالبان رابطه خطرناکی با القاعده دارد و تمایلی به کنترل تروریزم در داخل مرزهای افغانستان ندارد.

او افزود که القاعده در افغانستان از آزادی عمل بیشتری برای طراحی حملات در خارج از این کشور برخوردار است. این عضو کمیته روابط خارجی سنای امریکا آزادی عمل بیشتر القاعده در افغانستان را تهدیدی به همه امریکایی‌ها می‌داند.

او تاکید می‌کند که لایحه پیشنهادی جمهوری خواهان مانع از آزادی زندانیان گوانتانامو و انتقال آنان به افغانستان می‌شود؛ جایی که به گفته او امکان پیوستن دوباره این زندانیان به سازمان‌های تروریستی بیشتر است.

در همین حال سناتور مارکو روبیو، عضو کمیته استخبارات سنای امریکا رهایی اسدالله هارون را غیرمسوولانه می‌خواند.

او می‌گوید که این سازمان، نمی‌تواند تضمین کند که هارون به میدان نبرد باز نگردد و امریکایی‌ها یا غیرنظامیان بی‌گناه را نکشد.

این سناتور تاکید کرده که د فوراً این لایحه را تصویب کند تا مانع آزادی زندانیان بیشتر توسط دولت بایدن شود.

آقای روبیو می‌افزاید که فرستادن افرادی مانند اسدالله هارون به پناهگاه امن تروریستی کار ‌غیرمعقول است.

مک کانل عضو برجسته حزب جمهوری‌خواه می‌گوید به دنبال خروج غیرمسوولانه امریکا از افغانستان، این کشور اکنون توسط تروریست‌هایی که دستان‌شان به خون امریکایی‌ها رنگین است، کنترل می‌شود و نباید هیچ تروریستی به آنجا بازگردانده شود.

او گفت: “این یک اصلاح دیرهنگام در قانون دیرینه جلوگیری از انتقال زندانیان تروریست به کشورهای حامی تروریزم است.”

این در حالی است که ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان روز گذشته اعلام کرد اسدالله هارون گل، یکی از دو بازداشتی باقی‌مانده افغان در زندان گونتانامو در نتیجه “تعامل مثبت” این گروه با ایالات متحده امریکا آزاد شده است.

بازرسان امریکا پس از بازداشت هارون، او را به داشتن روابط عمیق با شبکه تروریستی القاعده متهم کرده بودند.

لینک کوتاه
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن