اقتصادیبرگزیده های سایت

انتقاد والی هرات از موجودیت فساد در بنادر هرات

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات در مراسم افتتاح این هفته، از وجود فساد در بنادر سخت انتقاد و ابراز نگرانی کرده، بر پایان این روند تأکید کرد.

آقای رحیمی افزود:”این را ما می‌فهمیم که فساد در جای که پیسه وجود دارد، فساد وجود دارد. این را می‌فهمیم که از بندرها موترهای که ۱۲۰ تُن وزن بار کرده اند، به نام ۲۵ تُن و ۳۰ تن می‌آیند.”

والی هرات هم‌چنین می‌گوید که افرادی که به فساد دست دارند، زیر یک چتر در سطح افغانستان با یک دیگر همکاری دارند.

او افزود:”مبارزه کردن برعلیه مفسدینی که با هم در سراسر افغانستان یعنی یک رابطه مستحکم دارند، فاسد را در هرات دست بزنید، از بدخشان صدایش می‌براید، در بدخشان دست بزنید، در ننگرهار صدایش می‌برآید. چرا که آن‌ها با هم بسته هستند.”

هرچند فایقه علی‌زاده، مستوفی ولایت هرات که مسئولیت برپایی این برنامه را به عهده داشتند، از اقدامات جدی در راستای مبارزه با فساد مالی اطمینان داده است، اما در پنج ماه گذشته هیچ فردی به اتهام دست داشتن در فساد اداری به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی نشده اند.

او افزود:”من نزدیک به پنج ماه می‌شود که مقرر شده‌ام، هیچ‌کس را به نهادهای عدلی و قضایی معرفی نکرده‌ام، به خاطری که من چیزی مشاهده نکردم. من قبلاً هم گفته بودم و حالا هم می‌گویم که سند و اثبات و دلیل موجه ما داشته باشیم، بدون شک به دستگاه‌های عدلی و قضایی معرفی خواهیم کرد.”

علی احمد همکار و غنچه‌گل کریمی دو تن از مالیه دهنده‌گان در ولایت هرات، از حکومت می‌خواهند که پول مالیه دهنده‌گان را در جای مناسب به مصرف برساند، تا سطح خدمات رسانی دولتی افزایش پیدا کند.

آنان می‌افزایند:”توقع ما از دولت این است وقتی که دولت از تاجر، از کسبه مالیه می‌گیرد، توقع این هست که مالیه را به جای درست مصرف کند.”

“تا مردم علاقه‌مندی خود را نشان بدهند، تا بیایند، مالیه به دولت تحویل بدهند. به خاطری از این موضوع که مالیه‌ها درست استفاده نمی‌شود، مردم علاقه‌مندی نشان نمی‌دهند.”

همواره نگرانی‌های مبنی بر حیف و میل عواید دولتی در اداره‌های عایداتی ولایت هرات وجود داشته است.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات مدعی است که روزانه میلیون‌ها افغانی پول به جای افزودن به حساب دولت، توسط افراد مفسد در این ولایت حیف و میل می‌شود.

او افزود:”این مسئله عمده، اساسی که میلیون‌ها افغانی همه روزه حیف و میل می‌شود و توسط یک عده افراد یا زورمند، یک عده افراد خودسر و یک عده افراد بی‌قانون گرفته شود، بخواهی نخواهی، مستوفیت هم جز یک اداره حکومت است و آن جا هم فساد وجود دارد.”

ولایت هرات به دلیل داد و ستد گستردۀ تجارتی، یک قسمت زیادی از بودجه عادی حکومت افغانستان را تأمین می‌کند.

این در حالیست که باشنده‌گان هرات می‌گویند که با گذشت هر روز فساد اداری در نهادهای دولتی افزایش می‌آبد و حکومت کدام برنامۀ مؤثری را برای متوقف کردن این معضل در دستور کار ندارد

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن