برگزیده های سایت

انتقال طالبان پاکستانی به شمال با هدف سرکوبی ترک تباران صورت می گیرد

به دنبال نشر گزارش‌ها مبنی بر انتقال تی تی پی به شمال، شماری از باشندگان شهر مزار شریف در گفت و گو با رسانه ها نظرات شان را در مورد پیامدهای ناگوار این مساله بیان کرده اند.

شهروندان شمال در گفتگو با رسانه ها از ناامن‌شدن شمال اظهار نگرانی کرده و افزوده‌اند می‌ترسند جنگ قومی در افغانستان باری دیگر آغاز گردد.

احمد تمیم (نام مستعار)، یکی از دکانداران رسته مندوی در شهر مزار شریف گفت: «والله یکی دو سال می‌شد این‌جا آرامی بود، اگرچه کار و بار خوب نیست. اما می‌گویند پاکستانی‌ها را این‌جا می‌آورند و زمین می‌دهند. این پاکستانی‌ها هر جایی که بروند، آن‌جا را ناامن می‌کنند».

محمد اولغ بیک (نام مستعار) که در یکی از مکاتب خصوصی آموزگار است، می‌گوید: «انتقال مهاجرین پاکستانی به شمال به هدف سرکوب ازبک‌ها صورت می‌گیرد. کلدار و قوش‌تیپه ترک‌تبار است. می‌خواهند سرزمین‌های ترکتباران را غصب کنند.»

طلحه عزیزی (نام مستعار) اما معتقد است که انتقال تی تی پی به شمال به هدف تغییر تغییر ترکیب قومی جمعیت شمال صورت می‌گیرد و این امر می‌تواند باعث جنگ‌های خونین در آینده شود.

او می‌گوید حکومت طالبان برای همیشه باقی نیست، اما این جابجایی‌های قومی و غصب سرزمینی تخم نفاق و منازعات قومی را برای همیشه در کشور می‌کارد.

نگرانی از انتقال تی تی پی به شمال از هنگامی مطرح شد که وزیر داخله پاکستان گفت: طالبان به اسلام پیشنهاد کرده‌اند که تی تی پی را از مرز دیورند به سایر نقاط کشور انتقال دهند.

گفته می‌شود شماری از جنگ‌جویان تی تی پی به شمال کشور از جمله تخار منتقل شده‌اند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن