اجتماعیاقتصادیبرگزیده های سایت

انجمن سویابین در کابل افتتاح شد

انجمن سویابین امروز(چهار شنبه) از سوی اتاق های تجارت و صنایع در کابل افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری رشد : خان جان الکوزی، معاون اتاق های تجارت و صنایع افغانستان افتتاح این انجمن را  یک گام ارزنده در راستای خودکفایی افغانستان در حوزه محصولات خوراکی دانسته افزود: سوتغذی در کشور افزایش یافته  و استفاده از سویالین یگانه را کاهش سوتغذی و راه تأمین پروتین بدن می باشد.

وی افزود: کشور های کوریای جنوبی و آمریکا حمایت زیادی را در این حوزه با افغان ها داشته است و ما نیز باید با استفاده از تجارب آنها برنامه آگاهی دهی مردم را برای استفاده از سویابین و کشت آن ترویج کنیم.

آٌای الکوزی اضافه کرد: تا در ۳۴ ولایت کشور ۷۰ هزار کشاورز در بخش کشت سویابین ترنینگ داده شده است.

در همین حال عبدالستار مراد، وزیر اقتصاد می گوید: استفاده ۱۰ درصدی سویابین در نان نیازمندی پروتین بدن را برطرف می سازد و ما مصمم هستیم تا در غذای نیروهای امنیتی نیز ۱۰ درصد سویالین استفاده کند.

مراد افزود: تا چند روز آینده نخستین فابریکه سویابین به فعالیت آغازخواهد کرد، اما نمی توانیم تنها به یک فابریکه که روزانه ۴۵ هزار پاکت سویالین را تولید می کند قناعت کرد.

میرامان الدین حیدری معین وزارت زراعت و مالداری می گوید، سالانه ۱میلیون تن آرد و به ارزش ۲ بیلیون افغانی مواد خوراکی دیگر از خارج به کشور وارید می شود.

وی افزود: کشت و تولید سویابین می تواند ما را به خود کفایی نزدیک بسازد.

به گفته وی روی ۳۵ نوع سویابین تحقیقات جریان دارد تا مطابق با شرایط اقلیمی هر ولایت از هر نوع آن مورد استفاده قرار بگیرد.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن