افغانستانبرگزیده های سایتمصاحبه

اوضاع نابسامان، اعتبار افغانستان را با خطر مواجه می سازد

والی اسبق ولایت فراه با انتقاد تند از کارکردها و اقدامات حکومت وحدت ملی، می گوید که اوضاع کنونی کشور اعتبار افغانستان را نزد جهانیان با خطر مواجه خواهد ساخت.

محمد عمر شیرزاد والی اسبق ولایت فراه در گفتگو با خبرگزاری رشد می گوید که اوضاع نابسامان سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور هر روز وخیم تر شده و اعتبار افغانستان را با خطر مواجه می سازد.

وی افزود: دوام کار مجلس نمایندگان بیشتر از زمان معین شده ناشی از ناتوانی و عدم هماهنگی میان ارگ و سپیدار است.

به گفته وی، رای اعتماد به مقامات دادگاه عالی، دادستانی کل، کابینه و حتی کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی از نظر حقوقی و قانونی خود سوال برانگیز است.

آقای شیرزاد می گوید که انواع فساد گسترده و حمایت ارگ و سپیدار از فساد پیشه گان و باندهای مافیای فساد، حکومت را بر سر زبان های عام و خاص ضرب المثل ساخته است.

وی می گوید که از یک و نیم سال به این طرف، وضعیت امنیتی جنوب و جنوب غرب کشور رو به وخامت است.

آقای شیرزاد تصریح کرد: “فراه یکی از ولایات جنوب غرب است و اکنون ولسوالی بکواه و گلستان به کاملا تحت اداره مخالفین مسلح دولت قرار دارد، شمار دیگری از ولسوالی ها نیز ناامن گردیده است”.

به گفته وی، نیروهای امنیتی به خاطر رفاه مردم و دفاع از تمامیت ارضی قربانی می دهند، اما از جانب سران حکومت حمایت نمی شوند.

والی اسبق ولایت فراه می افزاید: هر دو تیم انتخاباتی به نظریات مردم اهمیتی ندادند و میزان عدم رضایت مردم را نیز نادیده گرفته و در یک عالم تجدد پسندی بی سابقه و غیر قابل اجرا، آخرین نفس های سیاسی شان را تازه می کنند.

وی می گوید: در این اواخر حکومت رنگ و بوی میراث دو نفره و خصلت حکومت های فراقانونی را به خود گرفته است.

وی ادامه داد: “نارضایتی و عدم همکاری مردم با حکومت، باعث پس مان شدن کارهای سران دولت شده و به گونه واضح ما می بینیم که وضعیت هر روز وخیم تر می شود”.

آقای شیرزاد می گوید که در زمان حکومت پیشین، مردم همکاری های چشمگیری با دولت داشتند و وضعیت کشور از حالت کنونی به مراتب بهتر بود.

وی علاوه کرد: “زمانی که من والی فراه بودم، مردم با حکومت همکاری می کردند و از کارکرد های ما راضی بودند. وضعیت از شرایط فعلی به مراتب بهتر بود، پروژهای عام المنفعه تحت کار بود”.

آقای شیراز که عضو انجمن والیان افغانستان نیز می باشد، می گوید که این انجمن با وجود داشتن طرح مشخص و همه جانبه، با اقتباس از تجارت گذشته حکومت داری و اعاده ثبات در افغانستان، از شخصیت های ملی و سیاسی، احزاب مهم جهادی، سیاسی و نخبگان کشور می خواهد که در مشوره با هم مطابق عرف و عنعنات، کشور را از این بحران خارج و راه بازگشت قانون را مهیا سازند.

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن