اقتصادیبرگزیده های سایتتیتر یک

اولین خط مترو بس شهر کابل افتتاح شد

مسوولین شهرداری کابل امروزبا حضورسروردانش معاون دوم ریاست جمهوری اولین خط متروبس را افتتاح و همزمان چند قرارداد انکشافی دیگر را نیز به امضا رساند.

به گزارش خبرگزاری رشد، اولین خط متروبس و ۱۶ پروژه سرک سازی که ۱۴۱ کیلومتر لین جاده را احتوا می کند با چندین شرکت خصوصی به امضا رساند.

سروردانش که درمراسم امضای این قرارداد ها صحبت می کرد گفت: درکنار رنج های بی شمار شهروندان کابل، ازعدم برخورداری خدمات شهری نیز سخت رنج می بردند.

معاول رئیس جمهور گفت: هنوزهم حاشیه نشینی درشهر کابل یک پدیده رایج بوده که باعث شده تا برخی از نواحی شهر را از خدمات شهری بی بهره بگذارند.

دانش گفت: هنوز دربرخی از نواحی کابل خدمات مانند برق، آب آشامیدنی، مکتب، شفاخانه و سرکهای قیر وجود ندارد که باشندگان آن نواحی سخت رنج می بردند.

وی خطاب به شهردار کابل گفت: تشکیل شهرداری کابل نیازبه بازنگری جدی دارد که معیاری شده تا خدمات بهتر برای مردم شهر کابل ارایه گردد.

وی افزود: شهرداری کابل مکلف است که تمام قوانین و لایحه های وظایف تشکیلات شهرداری را تجدید کرده و با فساد مبارزه قاطع انجام دهند.

تعین محل خاص برای دست فروشان، مبارزه باغاصبین زمین، تطبیق کامل ماستر پلان شهری، شهر کابل، اقدام جدی برای جمع آوری کثافات ازسطح شهر و اسفالت کوچه های کابل از دیگر گفته های دانش به شهردار کابل بود.

عبدالله حبیب زی سرپرست شهرداری کابل گفت: امروز اولین خط متروبس شهری  بین ناحیه برکی و شمالی افتتاح و  تا اوایل سال ۹۷ به بهره برداری سپرده میشود.

سرپرست شاروالی کابل گفت: دراوایل سال ۹۷ خورشیدی مردم کابل از متروبس که امروزافتتاح شد، استفاده کرده و تا سه سال دیگر ۱۱۱ کیلومترمتروبس دیگر درشهر کابل احداث خواهد شد.

آقای حبیب زی درمورد امضای ۱۶ پروژه دیگر گفت: این قراردادها ۲۸۵ کیلومتر سرک را احتوا می کند که کار آنها عملا آغاز شده و ۹۰ قرار داد انکشافی دیگرتحت تدارکات قرار دارد و درآینده نزدیک امضا خواهد شد.

وی افزود: پروژه ها با دیزاین معیاری دراختیار قرارداد کننده ها  قرار گرفته و ازسوی ما نظارت جدی صورت می گیرد.

حبیب زی درقسمت جمع آوری کثافات ازسطح شهر گفت: درسال جاری ما را از ۲۷ درصد به ۴۹ درصد افزایش دادیم.

وی علاوه کرد: درآینده نزدیک با سکتور خصوصی قرارداد جمع آوری کثافات را امضا کرده و تا ختم سال جاری جمع آوری کثافات را به ۹۰ درصد افزایش خواهیم داد.

عبدالله حبیب زی، تبدیل کردن ساحات غیر پلانی را به ساحات پلان شده، انتقاد مدیریت ترافیک را از وزارت داخله به شاروالی کابل، افزایش عواید و تطبیق پروژه آدرس یابی درشهر را ازدیگر پلان های کاری خود عنوان کرد که در آینده نزدیک اجرای می گردد.

محمدرقیب فیاض- کابل

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن