اقتصادیبرگزیده های سایتتیتر یک

اولین محمولۀ صادراتی کشور از طریق چابهار به هند ارسال شد

محمداشرف غنی رئیس جمهور، امروز به ولایت نیمروز رسید و در مراسمی که نمایندگان ایران، هند و مسئولان محلی نیمروز در آن حضور داشتند، مسیر صادرات کالاهای بازرگانی افغانستان را از طریق بندر چابهار به هند افتتاح کرد.

در این مراسم، اولین محمولۀ صادراتی را از طریق بندر چابهار به شهر بمبئی هند ارسال شد.

رئیس جمهور غنی می‎گوید که با گشایش راه‌لاجورد و بندر چابهار، افغانستان عملاً به چهارراه منطقه تبدیل شده است و با گشایش بندر چابهار میزان صادرات کالاهای تولیدی افغانستان از یک میلیارد دالر به ۲ میلیارد دالر افزایش خواهد یافت.

او می‌افزاید که با ایجاد راه‌های ترانزیتی‌، افغانستان از یک کشور واردکننده به یک کشورصادرکننده تبدیل خواهد شد.

رئیس جمهور می‌گوید که با گشایش مسیرهای بازرگانی، درآمد ملی در چهار سال گذشته ۹۰ درصد افزایش یافته و در این مدت در تدارکات ملی نیز ۱۸ میلیارد افغانی صرفه‌جویی شده است.

او به باشندگان نیمروز اطمینان داد که این ولایت را از درجه سوم به ولایت درجه دوم ارتقا می‌دهد.

یما یاری وزیر فواید عامه نیز در این مراسم می‌گوید که ۲۳ کانتینر حامل کالاهای بازرگانی با وزن ۵۷۰ تُن ازطریق بندر چابهار و براساس سامانۀ «تیر» به بمبئی هندوستان انتقال داده می‌شود.

به گفتۀ او، در حال حاضر ۱۵۰ شرکت افغانستان ۱۳ کارخانه در چابهار ایجاد کرده‌اند که ارزش مجموعی آنان به ۵۰ میلیون دالر می‌رسد.

سفیران ایران و هند نیز براهمیت مسیر چابهار تاکید می‌کنند و می‌گویند که گشایش بندر چابهار، زمینۀ بازرگانی را میان کشورهای منطقه افزایش می‌دهد.

بندرچابهار، ارزان ترین و نزدیک ترین مسیر ترانزیتی برای دسترسی افغانستان به آب‌های بین المللی‌ست. بندر چابهار در مقایسه با بندر عباس ۹۰ کیلومتر و در مقایسه با بندر کراچی ۷۰۰ کیلو متر به کابل نزدیکتر است، ازینرو هزینۀ هر کانتینر کالا از این مسیر، بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دالر کاهش می‌یابد.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن