افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

اگر طالبان پای میز مذاکره حاضر شود! درباره زمان خروج نیروهای خارجی گفتگومی کنیم

شورای عالی صلح اعلام کرد اگر طالبان پای میز مذاکره حاضر شوند درباره تعیین جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از این کشور نیز گفت‌وگو خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری رشد، محمد اکرم خپلواک؛ رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان اظهارداشت: درباره تعیین جدول زمانی خروج نیروهای خارجی از این کشور پس از تمایل طالبان به مذاکرات صلح اقدام خواهیم کرد.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق آمریکا نیز دوماه پیش اعلام کرده بود که پیام ما به طالبان مصالحه با دولت افغانستان است و تا آن زمان نظامیان آمریکایی خاک افغانستان را ترک نخواهند کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که «ملا هبت الله» رهبر طالبان در پیامی تاکید کرد؛ طالبان به دنبال انتقام و یا انحصار قدرت نیست بلکه خواستار تشکیل حکومتی مترقی با حضور همه اقشار مردم است اما ادامه حضور نیروهای خارجی مانع اساسی تحقق صلح در این کشور است.

یکی از شروط اساسی طالبان برای مذاکرات صلح به رهبری افغان‌ها، همواره خروج نیروهای خارجی از افغانستان عنوان شده است.

با این حال، خپلواک به رادیو آزادی گفته است که افغانها نمی‌خواهند که نیروهای خارجی در افغانستان حضور داشته باشند اما ما به همکاری جامعه جهانی نیاز داریم.

وی افزود: زمانی که طالبان پای میز مذاکرات صلح حضور یابد، نخستین دستور این نشست ایجاد جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان خواهد شد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان تاکید کرد روند صلح افغانستان به طور کامبل یک روند به رهبری افغانها است.

خپلواک از بزرگان و علمای دینی که با طالبان تماس دارند نیز خواست تا برای مذاکرات صلح تلاش کنند.

این در حالی است که «جان سالیوان» معاون وزیرخارجه آمریکا در سازمان ملل اعلام کرده بود؛ باید با یک تعهد مشترک و قاطع به طالبان نشان دهیم که در میدان‌های جنگ چیزی به دست نمی‌آورند.

وی تاکید کرده بود برای اینکه طالبان به مذاکره با دولت افغانستان تمایل پیدا کند باید برای منزوی کردن این گروه تلاش کرد.

سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات سالیوان گفته بود که پافشاری آمریکا به استفاده از زور در افغانستان نشان می‌دهد که این کشور به دنبال تشدید جنگ است و ما آنها را به خروج از این کشور مجبور می‌کنیم.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن