برگزیده های سایت

ایجاد یک نقشه‌ی انترنتی برای نظارت از وضعیت حقوق بشر در افغانستان توسط «افغان ویتنس»

یک پروژه‌ی پژوهشی موسوم به «افغان ویتنس» برای ارزیابی وضعیت حقوق بشر در افغانستان، یک نقشه‌ی انترنتی را همگانی کرده است.
در بیانیه‌ی این نهاد که امروز (پنج‌شنبه، ۲۸ ثور) منتشر شد، آمده است این نقشه به‌طور آنلاین در دسترس است و در آن اطلاعاتی با منبع باز درباره‌ی موارد نقض حقوق بشر، حملات و تظاهرات زیر تسلط طالبان درج و مستندسازی می‌شود.
«افغان ویتنس» افزوده است پس از سقوط کابل و محدودیت‌های طالبان بر رسانه‌ها، توانایی خبرنگاران در گزارش‌دهی مستقل، به‌ویژه روند تهیه گزارش‌های تحقیقی در خصوص موارد نقض حقوق بشر به‌طور فزاینده‌ای محدود شده است.
با این حال، پروژه‌ی «افغان ویتنس» گفته است یک نقشه را همگانی ساخته و در آن شواهد تأیید‌شده از موارد نقض حقوق بشر در افغانستان را مستندسازی کرده است. این پروژه مربوط به یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در بریتانیا، موسوم به «مرکز تاب‌آوری اطلاعات» است.
این نقشه در همکاری و مشارکت با مؤسسه غیرانتفاعی مستقر در ایالات متحده زیر نام «C4ADS» تهیه شده است.
به‌گفته‌ی «افغان ویتنس»، خبرنگاران، پژوهشگران، پالیسی‌سازان و مردم با استفاده از این نقشه می‌توانند اطلاعاتی در مورد نقض حقوق بشر در افغانستان را به‌صورت ویدیویی و تصویری دریابند.
دیوید آزبورن، رییس تیم پژوهشگران «افغان ویتنس» در این زمینه گفته است: «افراد و گروه‌های مسلح مختلف امروزه در افغانستان مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند. افغان ویتنس به امید این‌که روزی مکانیسم‌های پاسخ‌گویی ناقضان حقوق بشر را به میز عدالت بکشاند، تا حدی که امکان دارد اطلاعات را تحقیق، تثبیت و آرشیف می‌کند.»
به‌گفته‌ی او، از زمان آغاز این پروژه در اکتوبر سال ۲۰۲۱، تیم «افغان ویتنس» رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اطلاع‌رسانی دیجیتالی را به هدف جمع‌آوری محتوای تولید‌شده توسط کاربران این شبکه‌ها به‌طور مداوم بررسی می‌کند.
«افغان ویتنس» افزوده است که تیم این نهاد، اطلاعاتی که از افغانستان بدست می‌آید را به‌طور روزانه نظارت و بررسی می‌کند، اما تنها اطلاعات قابل تأیید درج این نقشه می‌شوند.
آزبورن می‌گوید «افغان ویتنس» شاهد خرابی «فاجعه‌بار کیفیت اطلاعات واقعی در افغانستان بوده است». به‌گفته‌ی او، شایعات، ادعاهای نادرست و اشتباه و کارزارهای عمدی به هدف فریب اذهان رایج شده است.
«افغان ویتنس» علاوه کرده است ارزیابی‌اش از شبکه‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی نشان می‌دهد که فضای اطلاع‌رسانی افغانستان رو به بدترشدن است.
طالبان محدودیت‌های جدی بر رسانه‌ها وضع کرده‌اند. در همین حال، مواردی گسترده‌ای از نقض حقوق بشر از جمله قتل و بازداشت خودسرانه گزارش می‌شود؛ اما خبرنگاران در تأیید و بررسی این موارد با چالش جدی مواجه‌اند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن