افغانستانبرگزیده های سایت

بازشماری آرای شش ولایت پایان یافته‌است

کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گوید که بازشماری آرای شش ولایت پایان یافته‌است و بازشماری آرای ولایت بغلان نیز امروز (پنج‌شنبه، ۲۸قوس) پایان خواهد یافت.

روند بازشماری بخشی از آرای انتخابات ریاست‌جمهوری در ولایت‌های بدخشان، فاریاب، جوزجان، تخار، سرپل، پنجشیر و بغلان بدلیل مخالفت‌های دستۀ انتخاباتی ثبات و هم‌گرایی و دسته‌های دیگر، برای بیش از یک ماه به تأخیر افتاده بود.

حبیب الرحمان ننگ، رییس دبیرخانۀ کمیسیون مستقل انتخابات گفت: «تنها در ولایت بغلان بازشماری به‌گونۀ نرمال ادامه دارد و تعهد همکاران تخنیکی این است که اگر کدام مزاحمت تخنیکی از طرف تیکت‌های انتخاباتی نباشد، تا فردا تکمیل خواهد شد.»

شماری از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری که مانع بازشماری آرا در این هفت ولایت شده بودند و اکنون تأکید می‌ورزند که کمیسیون انتخابات بازشماری آرا را در بیست وهفت ولایت که بی‌حضور ناظران آنان انجام شده‌است، از سر صورت گیرد.

اما، نهادهای ناظر این کار را چندان عملی نمی‌دانند.

علی عادلی، معاون بنیاد تحلیل‌گران افغانستان در این باره گفت: «بعید می‌دانیم که فرصتی برای بازشماری مجدد در این بیست و هفت ولایت باشد. اما اگر این‌ها بر این خواست خود پافشاری کنند، در واقع ما شاهد دور جدیدی از جنجال‌ها میان کمیسیون انتخابات و دسته‌های انتخاباتی خواهیم بود.»

سمیرا رسا، سخن‌گوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان نیز اظهار داشت: «دوباره رفتن به بازشماری آرا در بیست و هفت ولایت درست نخواهد بود. این بیست و هفت ولایت از سوی کمیسیون بازشماری شده! ما بیشتر نمی‌خواهیم که روند بیشتر در دست کمیسیون انتخابات باشد باید رشته را بدهند به کمیسیون رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی.»

در حالی‌که از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک به سه ماه می‌گذرد، اما کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گوید که در جریان هفتۀ آینده نتایج ابتدایی این انتخابات را اعلام خواهد کرد.

قراربود کمیسیون مستقل انتخابات، نتایج نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری را به روز بیست و سوم ماه عقرب اعلام کند، اما این نتایج به علت تنش‌ها دربارۀ در حدود سه صد هزار رأیی‌که از سوی شماری از نامزدان تقلبی دانسته می‌شود، تاکنون اعلام نشده‌است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن