جهان

بازگشت بزرگترین قاچاقچی جهان به زندان

رسانه ونزوئلایی «تله‌سور» گزارش داد که بزرگترین قاچاقچی جهان پس از دستگیری مجدد به همان زندانی که از آن گریخته بود، منتقل شده است.

به گزارش رشد، به نقل از «تله‌سور»، مقامات مکزیک شب گذشته اعلام کردند که «خوآکین گوسمان لوئرا» معروف به «ال‌چاپو» بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر در جهان را بار دیگر دستگیر کرده و به همان زندانی که از آن گریخته بود، انتقال داده‌اند.

«ال‌چاپو» در ماه جولای سال ۲۰۱۵ موفق شد با حفر تونلی به طول ۱ هزار و ۵۰۰ متر از زندان «ال آلتی پلانو» که تحت حفاظت امنیتی شدیدی قرار داشت، بگریزد.

«میگل آنخل اوسوریو چونگ» دبیرکل هیئت حاکمه و «آرلی گومز» نماینده کل جمهوری مکزیک نیز شب گذشته با برگزاری یک نشست مطبوعاتی در فرودگاه بین‌المللی «مکزیکوسیتی» پایتخت این کشور آمریکای لاتینی درباره روند دستگیری بزرگترین قاچاقچی جهان توضیح دادند.

«اوسوریو چونگ» در این رابطه عنوان کرد: هیچ مجرمی نمی‌تواند از چنگ دولت مکزیک بگریزد؛ ما با عملیاتی فوق سری موفق به دستگیری «گوسمان» شدیم.

«آرلی گومز» نیز تصریح کرد: برای دستگیری «ال‌چاپو»، ۱۱۱ مورد تفتیش وزارتخانه‌ای انجام شد و ۱۴۲ مقام مختلف نیز مورد بازخواست قرار گرفتند.

وی افزود: بزرگترین قاچاقچی جهان تصمیم داشت یک فیلم از زندگی خود جمع‌آوری کند که همین موضوع سبب مشخص شدن محل اقامت و در نهایت دستگیری وی شد.

در بین افرادی که به همراه «گوسمان» دستگیر شده‌اند، دو خلبان شخصی وی و مدیر امور مالی او نیز حضور دارند؛ بدین ترتیب نیروی نظامی مکزیک موفق شد تمامی افرادی که در فرار «ال‌چاپو» از زندان نقش داشتند را دستگیر کند.

نماینده کل جمهوری مکزیک همچنین خاطرنشان کرد: بزرگترین قاچاقچی جهان در خوابگاهی در «لوس موچیس» اقامت داشته و فعالیت‌های غیرقانونی وی، محل اقامتش را در ۷ ژانویه (۱۷ دی) آشکار کرده است.

«گومز» در پایان عنوان کرد: دستگیری «ال‌چاپو» نتیجه کار و تلاش فراوان دستگاه‌های اطلاعاتی چندین مؤسسه دولتی در مکزیک است.

۱۲ جولای سال جاری «خوآکین گوسمان لوئرا» معروف به «ال‌چاپو» قاچاقچی مکزیکی مواد مخدر از زندان این کشور فرار کرد.

در پی فرار بزرگترین قاچاقچی جهان پولیس ملی ال‌سالوادور، هندوراس و گوآتمالا در مرزهای کشورشان اعلام وضعیت خطر و آماده‌باش کرده‌اند تا از حملات احتمالی قاچاقچیان جلوگیری کنند.

«گوسمان» سال ۲۰۰۱ پس از تحمل ۸ سال زندان به جرم قاچاق مواد مخدر و پولشویی با مخفی شدن در یک محموله لباس کثیف از زندان گریخت ولی سال گذشته در سینالوآ دستگیر شد؛ گفته می‌شود وی یکبار هم در ۱۹۹۳ (۱۳۷۴) از زندان گریخته بود.

بر اساس گزارشات «گوسمان» خطرناک‌ترین سرکرده قاچاقچیان جهان به حساب می‌آید که اعضای باند وی مواد مخدر را در سراسر جهان توزیع می‌کنند.

مجله آمریکایی فوربس سال ۲۰۱۲ وی را به عنوان قدرتمندترین قاچاقچی مواد مخدر جهان و شصت و سومین فرد قدرتمند با دارایی حدود یک میلیارد دالر معرفی کرد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن