افغانستانبرگزیده های سایت

بازگشت دوباره‌ی القاعده به افغانستان، برای امریکا و بریتانیا خجالت‌آور است

ریچارد کیمپ، فرمانده پیشین ارتش بریتانیا در افغانستان گفت که بازگشت و قدرت گرفتن دوباره‌ی شبکه‌ی القاعده در افغانستان، برای امریکا و بریتانیا، خجالت‌آور است.

او دیروز به رسانه‌ها گفت که خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان یک اشتباه بزرگ است.

به باور او، القاعده برای هدف قرار دادن غرب، دوباره در افغانستان پناه‌گاه می‌سازد.

اطلاعات منتشر شده از سوی نهادهای امنیتی کشور و ناتو نشان می‌دهد که در حال حاضر، شبکه القاعده در دسته‌های کوچک در پنج ولایت جنوبی، جنوب‌شرقی و شرق کشور، فعالیت می‌کند.

نورستان، کنر، ننگرهار، پکتیکا و هلمند، به عنوان مناطق فعالیت شبکه القاعده گفته می‌شوند.

با این حال کیمپ گفت: “برگشت دوباره‌ی القاعده در افغانستان و تلاش‌اش برای ایجاد مرکزهای تازه در این کشور، برای امریکا و بریتانیا خجالت‌آور است.”

او همچنان افزود: “‌این یک اشتباه بزرگ و یک قضاوت نادرست بود که پیش از انجام کار و پایان موفقانه‌ی ماموریت، نیروهای غربی، افغانستان را ترک کردند.”

اما برخلاف این نگرانی‌ها، نهادهای امنیتی کشور، شمار اعضای القاعده در کشور را یک رقم بسیار کوچک می‌دانند که به تنهایی، قادر به برهم زدن وضعیت افغانستان نیستند.

نجیب دانش، معاون سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که نیروهای امنیتی توانایی دفاع از کشور را دارند و القاعده توانایی برهم زدن وضعیت در کشور را ندارد.

هرچند به تازه‌گی، نهادهای امنیتی، عملیات شفق را برای سرکوبی تمامی گروه‌های هراس‌افگن راه‌اندازی کرده‌اند؛ اما خیلی‌ها جهان را به بی‌اراده‌گی و حکومت را به ضعف در برابر القاعده، محکوم می‌کنند.

خیلی‌ها بر این باور بودند که ترور اسامه بن لادن رهبر القاعده، درسال ۲۰۱۱ پایان فعالیت این شبکه هراس افگن خواهد بود؛ اما حالا یکبار دیگر از خطر این شکبه برای تهدید امنیت جهان هشدار داده می شود.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن