برگزیده های سایتجهان

قتل ستایش؛از شایعات فضای مجازی تا همدردی مسئولان در دنیای واقعی

از زمانی که پدری آشفته و نگران،در عصر بیست و دومین روز از سال ۹۵، کوچه پس کوچه های منطقه خیرآباد شهر ورامین را به دنبال جگر گوشه ی شش ساله اش می گشت،یک هفته می گذرد، وضعیتی که بر وی و دیگر اعضای خانواده اش گذشت، قابل توصیف نیست و نمی توان آن را در قالب کلمات بیان کرد.

شیر آقا، هرچه بیشتر به دنبال ستایش دختر شش ساله اش گشت، کمتر از او نشانه ای یافت، جایی نمانده بود که به آنجا سر نزده باشد، سر انجام روز  ۲۴ حمل پولیس از پیدا شدن ستایش خبر می دهد و شیرآقا گویا دنیا را به او داده باشند، خوشحال می شود و در پوست خود نمی گنجد، اما سرنوشت آن طور که او انتظار داشت، رقم نخورده بود، چرا که جنازه‌ دختر دلبندش پیدا شده بود.

براساس گزارش‌ها٬ یک پسر ۱۷ ساله که همسایه ستایش قریشی بوده، ستایش را ربوده و بعد از قتل او در وان حمام٬ قصد داشت که با اسید جسد ستایش را از بین ببرد که قضیه این رویداد هولناک برملا می شود.

پس از این رویداد تلخ، شبکه‌های اجتماعی مملو از تصاویر ستایش  با لبخند کودکانه اش و در عین حال  اظهاراتی به دور از واقعیت شد!

بازار شایعات داغ شده بود و هر چند دقیقه ای این شایعات دنیای مجازی را درمی نوردید و در دنیای واقعی دهن به دهن میگشت،گاهی خبری از تهدید خانواده ستایش به گوش می رسید، گاهی از عدم برگزاری مراسم ختم، از عدم همکاری رسانه‌ها برای پیگیری این قضیه و اطلاعاتی از چگونگی ماجرا که زاییده ی ذهن های احساسی بود.

حال حادثه ای رخ داده است، فرقی نمی کند که این جنایت در کدام نقطه و توسط چه کسی انجام شده باشد، حکایت داستان تلخ و پر غصه ی فرو ریختن ارزش هایی است که بیش از هر چیز جامعه ی انسانی را تهدید می کند، اما نباید سوار بر امواج شایعه  و از آن مهمتر احساساتی شد و به افزایش تنش ها و بد بینی ها دامن زد که این قضیه سر از ناکجا آباد در بیاورد و پیامدهای منفی در روابط مسالمت آمیز مهاجرین افغانستان و میزبانان ایرانی آنها برجای بگذارد.

طبق گزارش ها از نخستین لحظات انتشار خبر قتل ستایش، از همسایه ها تا امام جمعه خیرآباد، مسئولان  ولایتی و اداره اتباع و مهاجرین ولایت تهران، ولسوال ورامین، قوماندان امنیه و ریاست امنیت با این خانواده داغدار ابراز همدردی کردند‌ و با شرکت در مراسم ختم سعی کردند تا با غم شریکی از حزن و سنگینی مصیبت وارده بکاهند.

حتی داکتر نور سفیر کشورمان در تهران نیز برای ابراز همدردی به همراه همکاران خود به خانه پدر ستایش رفت و به وی تسلیت گفته است.

تشکر از مقامات محلی و دولتی ایران به خاطر همکاری‌های‌شان در رابطه با این رویداد و تاکید بر قصاص قاتل دخترش از جمله کلمات ثابت و مستمری بود که شیر آقا پدر ستایش در مصاحبه  و گفتگو های خود با اصحاب رسانه بیان می کند.

به طور قطع عامل این جنایت به دور از هر گونه تبعیضی بر اساس قانون مجازات می شود، اما فراموش نکنیم که در تحلیل ها  و یادداشت های خود به بیراهه نرویم در چنین حادثه هایی از یک سو باید حقوق همه ی انسان ها فارغ از قومیت و نژاد مدنظر قرار گیرد  و از سویی هم احساسات را نباید چنان درگیر ماجرا کنیم که از آنطرف بام بیافتیم!

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن