اخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

بازی با سرنوشت انتخابات، بازی با سرنوشت ملت است

 

رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا(تیفا)‌ می‌گوید که برای عملی نشدن اصلاحات کلیدی و برگزار ننمودن انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها در ماه میزان سال جاری، هیچ عذر و توجیهی پذیرفتنی نیست و بازی با سرنوشت انتخابات،‌ بازی با سرنوشت ملت است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ گروه کاری مشترک نهادهای جامعه مدنی و احزاب سیاسی، وضعیت کنونی اصلاحات انتخاباتی را نگران کننده دانسته و وقت کشی‌ها در این رابطه را غیرقابل توجیه می‌داند.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان(تیفا) امروز در یک نشست خبری در کابل گفت: با وصف اینکه فرمان تقنینی رییس جمهور مبنی بر تعدیلات در قانون انتخابات و قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت های کمیسیون های انتخاباتی صادر گردیده است، ‌اما تاکنون سرنوشت این فرمان روشن نگردیده و کار کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی نیز در حالت تعلیق قرار دارد.

وی افزود: چنانچه حکومت افغانستان مکررا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها را در فواصل میان تابستان و خزان سال جاری اعلان نموده است، گروه کاری مشترک نهادهای جامعه مدنی و احزاب سیاسی از حکومت افغانستان می‌خواهد تا به وعده خویش عمل نموده و انتخابات را در ماه میزان سال جاری برگزار نماید.

آقای ایوب زاده تصریح کرد:‌ از آنجایی‌که برگزاری هر نوع انتخابات بدون اصلاحات انتخاباتی ناممکن خواهد بود،‌ این گروه از حکومت افغانستان می‌خواهد تا به صورت جدی مراحل قانونی فرمان صادر شده را پیگیری نموده تا هر چه زودتر سرنوشت آن مشخص شده و کار کمیته گزینش نیز در روشنایی آن آغاز گردد و کمیشنران جدید به کمیسیون های انتخاباتی معرفی گردند.

وی تاکید کرد: گروه کاری مشترک نهادهای جامعه مدنی و احزاب سیاسی از کمیته گزینش جدا می‌خواهد تا در گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی اصل بی‌طرفی و شایسته‌سالاری را رعایت نموده و تمام جلسات خویش را به صورت علنی دایر نمایند، تا نهادهای جامعه مدنی و رسانه بتوانند در جلسات این کمیته به عنوان ناظرین اشتراک کنند.

رئیس تیفا گفت که این گروه برای کاهش مصارف انتخاباتی، کاهش تقلبات گسترده و عیار شدن با معیارهای جهانی و برگزاری انتخابات قابل قبول در شرایط کنونی پیشنهاد می‌نماید تا از ماشین های الکترونیکی برای پروسه ثبت‌نام رای‌دهندگان و پروسه رای‌دهی استفاده شود.

وی همچنین ادامه داد که این گروه از جامعه جهانی می‌خواهد تا موقف خویش را در قبال اصلاحات انتخاباتی روشن ساخته و از موضع محافظه کارانه خویش در این وضعیت حساس ابا ورزند.

به گفته وی،‌ گروه‌کاری مشترک نهادهای جامعه مدنی و احزاب‌سیاسی ادامه وضعیت کنونی را به ضرر منافع ملی می‌داند و از حکومت افغانستان می‌خواهد تا برای ادامه مشروعیت نظام و ساختارهای انتخاباتی در افغانستان برای عملی ساختن اصلاحات انتخاباتی تعلل نورزند و انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی ها را در ماه میزان سال جاری برگزار کنند.

 

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن