اقتصادیبرگزیده های سایتتیتر یک

بانک جهانی روی طرح های اقتصادی پس از توافق صلح کار می کند

دفتر بانک جهانی در کابل اعلام کرده که روند جمع‌آوری مشوره‌های لازم به‌منظور طرح‌ریزی برنامه‌های انکشافی پس از توافق احتمالی صلح با طالبان را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری رشد، دفتر بانک جهانی در کابل امروز (پنج‌شنبه، ۳۰ اسد) با انتشار خبرنامه‌ای گفته است که تا کنون چندین دور نشست‌های مشورتی با شماری از همکاران بین‌المللی و افغانستانی در این زمینه برگزار شده است.

به نقل از خبرنامه، هینری کرالی، رییس دفتر بانک جهانی در افغانستان گفته است که جمع‌آوری نظریات و مشوره‌های مردم، به بانک جهانی کمک می‌کند که طرح یک برنامه‌ی اقتصادی همه‌شمول و مبتنی بر نیازمندی‌های مردم افغانستان پایه‌ریزی شود.

آقای کرالی تصریح کرده است که گفت‌وگوهای صلح افغانستان به مرحله‌ی حساسی رسیده و نقش بانک جهانی در این راستا به ارایه تحلیل جامع و مشور‌ه‌های تخنیکی محدود می‌شود و به هیچ وجه در روند مذاکرات میان طرف‌ها نقش ندارد: «برای ما طرح برنامه‌های اقتصادی آینده در اولویت قرار دارد.»

او تأکید کرده است که دورنمای صلح زمانی خوب به‌نظر می‌رسد که پس از توافق صلح زمینه توسعه اقتصادی و اشتغال کسانی که به‌دلیل فقر مجبور به پیوستن به گروه‌های مسلح مخالف دولت می‌شوند، فراهم شود.

در خبرنامه آمده است که قرار است روند جمع‌آوری نظریات دست یافتن به یک توافق سیاسی ادامه یابد: «از تمام نخبه‌ها و صاحب‌نظران در افغانستان دعوت می‌کنیم که نظریات و مشوره‌های‌شان را از طریق این ایمل آدرس‌ها: thaque2@worldbank.org  یا kblanchette@worldbank.org با ما شریک کنند.»

سال گذشته در کنفرانس جنوا از بانک جهانی تقاضا شده بود که یک برنامه‌ی جامع را برای هماهنگی پروژه‌های انکشافی و کمک‌های بین‌المللی برای رشد و توسعه اقتصادی و کاهش فقر پس از توافق صلح تهیه کند.

روند صلح افغانستان به مرحله‌ی حساسی رسیده است. زلمی خلیل‌زاد، فرستاده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان دهمین دور سفرش را برای تسهیل گفت‌وگوهای صلح افغانستان آغاز کرده است. قرار است که او پس از دیدار با نمایندگان طالبان در دوحه، به کابل بیاید و با رهبری دولت افغانستان در مورد روند صلح و آمادگی‌ها برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی مشوره ‌کند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن