تیتر یک

بایدن: مردم افغانستان با یک بحران بشری شدید مواجه اند

رییس جمهور ایالات متحده امریکا می‌گوید مردم افغانستان با یک بحران بشری شدید روبه‌رو اند.

جوبایدن در مراسمی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ از مبارزه شهروندان کشور در شرایط کنونی استقبال می‌کند.

رییس جمهور ایالات متحده امریکا، گفت: «این آغاز سالی است که ما را به یاد‌ امید می‌اندازد. به ‌امید مردم افغانستان که به مبارزه با یک بحران شدید بشری ادامه می‌دهند.»

در همین حال، برنامه جهانی خوراک آمار می‌دهد که بیش از ۴۸۰ هزار تُن گندم را از بندرهای اوکراین به چندین کشور نیازمند به شمول افغانستان انتقال داده است.

باتیر گلدیف، مسوول تیم سازمان ملل متحد برای ابتکار غلات دریای سیاه، میگوید «من از موفقیت همیشگی ابتکار غلات دریای سیاه خوشحال هستم. خوب است که می‌بینم دانه‌های غلات در حال حرکت است.»

از سویی‌ هم، برخی از شهروندان کشور از امارت اسلامی می‌خواهند که زمینه کار را برای آنان فراهم سازد.

ذکریا، شهروند گفت: «‌امیدواریم که ان‌شاءالله امسال همه عزیزان و شهروندانی که از ناحیه بی‌کاری رنج می‌برند برای آن‌ها زمینه کاری را فراهم بسازند.»

محمد میرویس، شهروند دیگر، گفت: «خواست ما از مقام‌های حکومتی این است که برای ما زمینه کار مساعد شود. زمینه علم را مهیا کنند تا بتوانیم علم نیز بیاموزیم.»

اما با آغاز سال جدید هجری خورشیدی مشکلات فقر در کشور چگونه برطرف خواهد شد؟

عبدالنصیر رشتیا، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «من فکر می‌کنم بحران بشری زمانی در افغانستان خاتمه پیدا می‌کند که ما تعامل سیاسی خود را با دنیا داشته باشیم و افغانستان به رسمیت شناخته شود تا یکبار دیگر ما شاهد کمک‌های بشری و اقتصادی باشیم.»

آصف ننگ، آگاه مسایل اقتصادی، گفت: «تا عوامل فقرموجود باشد، فقر دوام می‌کند، مگر این‌که با اجرای برنامه های اقتصاد محور فقر زدایی کنید.»

پیش از این صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گفته است که دو سوم جمعیت افغانستان با گرسنگی شدید روبه‌رو استند و شش میلیون تن دیگر در این کشور در معرض قحطی قرار دارند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن