افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

باید بسوی تحکیم اتحاد گام برداریم نه نفاق و گسست

هموطنان گرامی :

باید بسوی تحکیم اتحاد گام برداریم نه نفاق و گسست

افغانستان به عنوان یک ایده و فکر، به عنوان یک خاک و کشور، به عنوان یک ملت و دولت با وصف توجه جهانی و قربانی های بزرگ خود ما دچار فرومانده گی و درز های عمیق اجتماعی شده است. هریک ما باید سخت تلاش کنیم تا از نفاق بیشتر و تضعیف جلوگیری کنیم.

افغانستان به عنوان یک خاک باقی خواهد ماند اما هر روز یک زخم تازه بر پیکر ایده ( بنیاد فلسفی کشور) و ملت – دولت درینجا ایجاد میگردد.

انتخابات آینده اعم از ولسی جرگه و ریاست جمهوری باید روند مرحم گذاری و التیام بر فاصله ها و زخم ها باشد. درین راستا باید همه سهم بگیریم که انتخابات پیشرو از انتخابات گذشته بهتر و شفاف باشد. من ده ها مورد از نارسایی های انتخابات گذشته را فهرست دارم که عمده ترین آنها را سلسله وار می نویسم تا شود کمسیون محترم انتخابات بتواند صفحه جدید در جامعه ما باز کند و انتخابات شادابی آورد نه افسرده گی بیشتر.

یکی از مباحث جنجال بر انگیز مسله احصاییه است. اداره محترم احصاییه اگر توان نداشت روستا ها را سرشماری کند حد اقل درین شانزده سال نفوس شهر ها را بر میشمرد و روستا ها را مطابق به رشد ۲٫۳ درصد سالانه که بانک جهانی تخمین کرده است به اساس احصایه دوره محمد داود خان شهید محاسبه میکرد.

به هرحال حالا بخاطر جلوگیری از نفاق و فتنه ای دیگر نیاز است ریاست احصاییه نفوس تخمینی ولایات را که به اساس آن تذکره رای دهی توزیع میگردد باید اعلان نماید. نیاز است معلوم شود چه تعداد از هموطنان ما که هم اکنون تذکره دارند و صنف بندی آنها از نظر سنی و عمر چیست و تخمین واجدین شرایط رای دهی در انتخابات پیشرو کدام است.

خموشی ریاست احصاییه درین شرایط که ما سخت نیاز به ارقام داریم کار خطاست. درین حالت سردرگمی و ابهام یک شرکت خارجی با استفاده از شیوه و میتود کاملن بیگانه درینجا از فضا نفوس شماری کرده است. تا جاییکه من معلومات دارم ازین شیوه در تثبیت حیوانات در حال انقراض در جنگل های امازون و محیط زیست گونه های در حال نابودی در افریقا کار گرفته شده است. اما اینکه چه کسی این شرکت را مامور سرشماری فضایی درین کشور ساخت خیلی مشکوک است.

این احصاییه مدتی است که در حلقات خاص دست به دست میشود و اگر قرار باشد از ارقام آن استفاده صورت گیر درز ها و شگاف های جامعه ما عمیق تر میشود.

پس ما از کمسیون محترم انتخابات و از ریاست محترم احصاییه مرکزی تقاضا داریم که اساس تخمین خویش از نفوس واجد شرایط را بصورت علمی و میتودیک برای مردم افغانستان اعلان نمایند.

هر روند ملی باید وسیله ای برای وصل ما باشد نه نفاق و پارچه شدن هویت کشور. هموطنانی که نیاز دارند ما این سروی و نفوس شماری فضایی را برای شان ارسال کنیم لطف نموده ایمیل آدرس خویش را در پای این متن بنویسند و همکاران روند سبز افغانستان – رسا به اسرع وقت اسناد را برایشان انتقال خواهند داد.

پاینده باد افغانستان

امرالله صالح

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن