افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلتیتر یک

باید چرا به پرسش های مربوط به افغانستان پاسخ نداد؟

بایدن پس از شرح جزئیات برنامه‌های خود، در مورد امیدهایش برای دولت نظامی درگیر جنگ افغانستان و دیدگاهش نسبت به پشتیبانی هوایی ایالات متحده، گفت: «من دیگر به هیچ پرسشی در مورد افغانستان، پاسخ نخواهم داد.»

روز جمعه، زمانی که از رییس‌جمهور جو بایدن، در مورد دولت افغانستان پرسیده شد؛ دولتی که خروج رسمی نیروهای خارجی به رهبری ایالات متحده از آن تقریبا کامل شده و حتا با وجود هشدارهای جنرال‌های امریکایی، یک پایگاه هوایی بزرگ ایالات متحده رسما[به ارتش افغانستان] تحویل داده شد، آزردگی او آشکار شد.

بایدن در حالی که یک خبرنگار سومین پرسش خود را در مورد طولانی‌ترین جنگ امریکا مطرح کرد، گفت: «من می‌خواهم در مورد چیزهای خوش‌حال‌کننده صحبت کنم.»

بایدن پس از شرح جزئیات برنامه‌های خود، در مورد امیدهایش برای دولت نظامی درگیر جنگ افغانستان و دیدگاهش نسبت به پشتیبانی هوایی ایالات متحده، گفت: «من دیگر به هیچ پرسشی در مورد افغانستان، پاسخ نخواهم داد.»

بایدن با حرکت دست که از آن عصبانیتش پیدا بود، گفت: «ببین، چهارم جولای نزدیک است. نگرانی من این است که شما بچه‌ها چیزی را از من می‌پرسید که باید هفته‌ی بعدی بپرسید. ما در تعطیلات آخر هفته استیم، قصد دارم [این مناسبت را] جشن بگیرم. اتفاقات بزرگی در حال رخ‌دادن است.»

روز پنج‌شنبه، سی‌ان‌ان، به گفته‌ی یک مقام دفاعی امریکا، گزارش داد که نیروهای امریکایی با ترک پایگاه هوایی بگرام، پایان حضور امریکایی‌ها را در محوطه‌ی گسترده‌ای رقم زد که به مرکز قدرت نظامی در افغاستان تبدیل شده بود. روح‌الله احمدزی، سخن‌گوی وزارت دفاع افغانستان، به سی‌ان‌ان گفت که بگرام، روز جمعه رسما به ارتش افغانستان تحویل داده شد. خروج کامل نیروهای امریکایی از کشور، هنوز تکمیل نشده؛ اما انتظار می‌رود خیلی زود به پایان برسد.

پنتاگون، سال‌ها است که حضور نیروهای خود در افغانستان را کاهش داده و دولت بایدن، اعلام کرد که آخرین نیروهای باقی‌مانده، حداکثر تا یازدهم سپتمبر از این کشور بیرون می‌شوند. با شروع روند خروج، مشخص شد که آن‌ها بسیار زودتر از آن چه تصور می‌شد، خارج می‌شوند. در طی چند روز اخیر که نیروهای امریکایی در حال خروج استند، خدمه‌ها، جعبه‌های حمل‌ونقل را روی هواپیماهای باربری انتقال دادند و آخرین مواردی که به اندازه‌ی کافی ارزش‌مند حساب می‌‌شد را از کشور بیرون کشیدند. روز سه‌شنبه، فرماندهی مرکزی ایالات متحده، که ناظر افغانستان است، گفت که معادل ۹۰۰ بار C-17 از افغانستان خارج شده و تقریبا ۱۶۰۰۰ قطعه تجهیزات را منهدم کرده است.

هنوز، نگرانی‌ها در مورد وخیم‌شدن امنیت در افغانستان، ضرباهنگ خروج و پرسش‌های بی‌پاسخ مانده‌ی دیگر در مورد استراتژی طولانی‌مدت امریکا، در حال افزایش است؛ اما، بایدن در روز جمعه، از گفت‌وگو در باره‌ی هر یک از این نگرانی‌ها آزرده‌خاطر می‌نمود و هنگام مطرح‌شدن این پرسش‌ها از سوی خبرنگاران، بیزار شد. او، اقتصاد رو‌به‌رشد، پیش‌رفت در برابر کوید-۱۹ و این که نیروهای امریکایی پس از ۲۰ سال جنگ به خانه‌ی خود بر می‌گردند را، از دلایل جشن‌گرفتن عنوان کرد؛ حتا اگر آینده‌ی افغانستان ناروشن باشد.

او، گفت: «ما نیروهای خود را به خانه می‌آوریم. مردم در سراسر امریکا، توپ‌بازی خواهند کرد و کارهای خوبی انجام خواهند داد.» بایدن، گفت: «من بعدا به پرسش‌های منفی شما پاسخ خواهم داد؛ پرسش‌های منفی نه، مشروع.» بایدن گفت که عقب‌نشینی سریع‌تر از آن چه برنامه‌ریزی کرده بود، پیش نمی‌رود. او گفت: «ما دقیقا در جایی از مسیر استیم که توقع می‌رود، باشیم.» او، افزود که  می‌خواهد «اتاق‌های مانور» ساخته شود تا اطمینان حاصل کند که تعدادی از نیروها برای حفاظت از امکانات دیپلماتیک، باقی می‌مانند. او گفت: «این یک عقب‌نشینی منطقی هم‌راه با متحدان ما است. هیچ چیز غیر‌عادی‌ای وجود ندارد.»

زمانی‌ که از بایدن در مورد توانایی دولت برای مقابله با طالبان پرسید شد، او، گفت: «ما بیست سال در آن جنگ بودیم. من فکر می‌کنم آن‌ها ظرفیت حفظ دولت را دارند.» او اضافه کرد که مذاکرات با طالبان –که حالا متوقف شده- احتمالا باید از سر گرفته شود.

بایدن هم‌چنان گفت: «من نگرانم که آن‌ها برای حل مسائل داخلی که با آن روبه‌رو اند، نیاز به ایجاد پشتیبانی مورد نظر خود داشته باشند.»

زمانی که در مورد پشتیبانی هوایی امریکا از بایدن پرسیده شد، او، گفت که کوشش کرده ظرفیت را تا «کرانه‌ها» ارتقا دهد؛ اما «افغانستانی‌ها، مجبورند با نیروهای هوایی‌ای که دارند پیش بروند، که در حفظش به آن‌ها کمک خواهیم کرد.»

منبع: سی‌ان‌ان

نویسنده: کیوین لپتک

برگردان: مرتضا نیکزاد

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن