افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

با طالبان صحبت نمی کنیم

مایک پمپئو وزیرخارجه امریکا که ناوقت روز گذشته و در یک سفر غیر منتظره و از پیش تعیین ناشده به کابل آمد با محمداشرف غنی رییس جمهور، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی، دیدار و گفتگو کرده و سپس در یک کنفرانس مطبوعاتی در سفارت امریکا ظاهر شد.

او در این کنفرانس مطبوعاتی در مورد روند صلح در افغانستان سخن زده وگفت امریکا به نمایندگی از مردم افغانستان با طالبان صحبت نمی کند.

آقای پمپئو گفت که آمریکا “به نمایندگی از دولت و مردم افغانستان” با گروه طالبان مذاکره نمی‌کند، بلکه تلاش دارد تا زمینه مذاکره را بین افغان‌ها فراهم سازد.

او یکبار دیگر تاکید کرد که مذاکرات میان گروه طالبان و امریکا روی چهار مساله “مبارزه با تروریسم، حضور نیروهای خارجی، مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس دایمی” جریان دارد و به گفته او این مسایل با هم مرتبط هستند.

وزیر خارجه امریکا گفت مذاکرات بر سر “مبارزه با تروریسم” با گروه طالبان به مرحله نهایی رسیده و دو طرف در آستانه توافق بر سر آن هستند.

او افزود که آمریکا به گروه طالبان گفته که حاضر است نیروهای خود را از افغانستان خارج کند اما این تصمیم مشروط است و هنوز جدول زمانی برای آن تعیین نشده است.

آقای پومپئو گفت توافق نهایی روی دو مساله اولی زمینه را برای مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس دایمی فراهم می‌کند.

او خبر داد که قرار است ماه آینده با ابتکار دولت آلمان نشست بین الافغانی برگزار شود و همچنین گفت که امریکا هم تلاش‌های خود را برای برگزاری یک نشست بین‌الافغانی دیگر ادامه می‌دهد.

وی همچنان به ایران هشدار داد که روند صلح را در افغانستان تخریب نکند.

وی گفت “به سود ایران نیست که روند صلح افغانستان را برهم بزند. امیدوارم ایران این را بداند. پیشرفت روند صلح افغانستان به سود تمام بازیگران منطقه است و غرب افغانستان مرز طولانی با ایران دارد.”

وزیر خارجه امریکا افزود: “ما تمام تدابیر لازم امنیتی را روی دست می‌گیریم تا اگر ایران بخواهد دخالت‌هایش در افغانستان را افزایش دهد، با آن برخورد کنیم. ولی امیدواریم آنها تلاشی برای برهم زدن روند سیاسی افغانستان که ما درآن دخیل هستیم، نکنند.”

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن