افغانستانبرگزیده های سایتمصاحبه

با وعده های خیالی نمی توان تصور به برگزاری انتخابات در سال جاری کرد

اصلاح نظام انتخاباتی، و برگزاری انتخابات شفاف و دور از تقلب از ماده های اساسی توافقنامه سیاسی حکومت وحدت ملی است که همواره سران حکومت بر تطبیق آن تاکید دارند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ نزدیک به دوسال ازعمر حکومت وحدت ملی می گذرد تا هنوز هیچ یک از  ماده های توافق نامه سیاسی  میان سران حکومت؛ مبنی براصلاح نظامی انتخاباتی عملی نشده و از سوی دیگر تاکید به  برگزاری انتخابات شورای ملی و شورای ولسوالیها در سال جاری دارند.

در تازه ترین مورد؛ دیروز سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در یک دیدار خود به نماینده گان سازمان ملل وعده سپرد که حکومت افغانستان مصمم به برگزاری انتخابات درسال جاری است از همین اکنون بعضی اقدامات عملی و اجرایی آن شروع شده است.

مطابق قانون اساسی کشور؛ یک سال قبل باید انتخابات شورای ملی و شورای والسوالیها دایر می شد که حکومت از برگزاری آن عاجز آمد و وعده سپرد که در سال جاری انتخابات را برگزار خواهد کرد.

اما با این حال هم مسوولین نهاد های ناظر برانتخابات افغانستان باورمند است  که با وعده های خیالی نمی توان تصور به برگزاری انتخابات شورای ملی و شورای ولسوالی ها را در سال جاری کرد.

یوسف رشید؛ رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان (فیفا) به خبرگزاری رشد؛ می گوید که سران حکومت در پی وعده های خیالی اند و نمی توان تصور به برگزرای انتخابات شورای ملی و شورای ولسوالها را درسال جاری کرد.

به گفته آقای رشید، سران حکومت زیر فشار جامعه جهانی قرار دارد و مکلف بر تطبیق حکم قانون اساسی  وبرگزاری انتخابات شفاف می باشند ممکن وعده های برای برگزاری انتخابات  در سال جاری داشته باشند که عملی این وعده ها غیر ممکن است.

او تصریح کرد: انتخابات یک پروسه همه شمول است که تا هنوز هیچ یک از اجزای پلان انتخابات شورای ملی و شورای ولسوالیها با نهاد های زیربط و ناظر شریک نشده و تقویم انتخابات نیزاعلام نشده است.

او علاوه کرد که اگر وضعیت به همین منوال پیش برود حتی درسال آینده هم ممکن نیست که انتخابات را داشته باشیم.

این در حالیست که چند روز قبل نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات نیز اعلام کرده بود که درسال جاری برگزاری انتخابات غیر ممکن است.

رئیس اجرایی فیفا گفت: حکومت اصلاحات انتخاباتی را به مردم وعده داد که میان سران حکومت  با صدور فرمان و رد فرمان خلاصه شد چیز مطلوب تا هنوز بدست نیامد.

آقای رشید در ادامه گفت: درقسمت برگزاری انتخابات شورای ملی و شورای ولسوالیها  نیز عین عنوان است که تا هنوز از لحاظ عملی و تخنیکی روی آن بحث صورت نگرفته است.

رئیس اجرایی فیفا تاکید دارد که حکومت نباید روی مواد که عملی نیست تکیه کنند بلکه باید روی همه جوانب انتخابات با یک اجماع بزرگ سیاسی بحث کنند و چالش اساسی سری راه انتخابات را بردارند؛  باز تصمیم به برگزاری یک انتخابات شفاش رابگیرند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن