افغانستانبرگزیده های سایت

بدون آتش بس صلح تامین نمی شود

رییس‌جمهور اشرف غنی در یک پیام ویدیویی به مناسبت روز جهانی صلح گفته است که صلح واقعی در افغانستان زمانی تأمین شده می‌تواند که خونریزی پایان یافته و آتش‌بس اعلام شود.

به گزارش خبرگزاری رشد، آقای غنی در این پیام ویدیویی که امروز (شنبه، ۳۰ سنبله) منتشر شده، همچنان گفته است که جنگ راه حل نیست و تمام مراجع دینی قابل‌ قبول و تمام مراکز معتبر فتوای جامعه اسلامی جنگ در افغانستان را حرام شمرده‌اند.

به گفته‌ی رییس‌جمهور غنی، گروه طالبان اگر صلح می‌خواهند، حکومت افغانستان برای یک لحظه هم خواستار دوام جنگ نیست.

آقای غنی گفته است: «یک بار دیگر به صراحت می‌گویم که گناه تمام قتل‌ها و خونریزی‌ها به گردن کسی است که صلح و آتش‌بس را نمی‌پذیرد.»

او همچنان افزوده است که باوجود نیت‌های شوم مخالفان ثبات، امنیت و پیشرفت در افغانستان، کشور بیشتر از هر وقت دیگر به صلح نزدیک شده است.

به گفته‌ی او، حکومت وحدت ملی در طول پنج سال گذشته برای دست‌یافتن به صلح پایدار، عادلانه و باعزت در کشور تلاش‌های زیادی انجام داده است که در نتیجه‌ی این تلاش‌ها موضوع صلح افغانستان از حاشیه به متن آمده و تحقق صلح از یک رویای دور به یک واقعیت نزدیک و دست‌یافتنی مبدل شده است.

آقای غنی در این پیام ویدیویی تصریح کرده است که حکومت وحدت ملی در پنج سال گذشته موضوع صلح را از موضوع ضمنی به گفتمان مسلط سیاسی افغانستان مبدل کرده است.

او در عین حال گفته است که بهترین راه حل منازعات چهل‌ساله مشارکت سیاسی و حمایت از انتخابات و نظام جمهوری است.

رییس‌جمهور غنی این اظهارات را در حالی مطرح کرده است که به تازگی دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا نیز گفته است که دلیل توقف مذاکرات و لغو دیدار با رهبران طالبان، حاضرنشدن این گروه به پذیرفتن آتش‌بس بوده است.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن