اجتماعیافغانستانبرگزیده های سایت

بدون داشتن فرهنگ شهرنشینی، آباد کردن شهر محال است

اعضای نهاد اجتماعی زنان موسوم به نهاد “نگاه سبز” امروز به پاک کردن شهر کابل آستین بالا کردند.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ مسئولین نهاد اجتماعی زنان “نگاه سبز” می گویند که بدون داشتن فرهنگ شهرنشینی، آباد کردن شهر محال است.

اعضای نهاد اجتماعی زنان تحت نام نگاه سبز امروز با حضور در جاده های ناحیه سیزدهم  شهر کابل دست به پاک کردن شهر زده و شعار “شهر ما خانه ما” را با خود انتقال می دادند.

شریفه جویا مسوول نهاد اجتماعی زنان “نگاه سبز” به خبرگزاری رشد گفت: ” هدف ما این است که فرهنگ شهرنشینی را به مردم خود بیاموزیم تا شهر پاک و رویایی را در کابل تجربه کنیم”.

خانم جویا افزود: بدون داشتن فرهنگ شهرنشینی، آباد کردن شهر محال است و به راحتی نمی‌شود شهر را پاک نگهداشت.

جویا گفت: “ما امروز در جاده برآمدیم تا به مردم خود بفهمانیم که همه دست به دست هم داده و شهر خویش را پاک کرده ایم. دگر منتظر کمک های خارجی نباشیم”.

خانم جویا علاوه کرد: آستین بالا کردن برای پاک کاری شهر؛ برای  نهادینه کرد فرهنگ شهرنشینی موثر تمام خواهد شد.

وی می گوید: از عدم فرهنگ شهر نشینی در کابل به تنگ آمده و داشتن شهر مانند شهر کابل برای شهروندان ننگ است.

خانم جویا باور دارد تا زمانیکه خود شهروندان کابل دست به کار نشود فرد دیگری برایشان کار نخواهد کرد و منتظردگران ماندن برای کار جفا در حق خود شان است.

خانم جویا می گوید: ما تلاش داریم تدابیر بنیادی را که ریشه فرهنگی داشته باشد نهادینه کنیم تا فعالیت های محیط زیستی را به یک فرهنگ مبدل سازیم.

وی نقش زنان را در رابطه به داشتن شهرپاک ارزنده توصیف کرده می گوید: اگر فرهنگ شهرنشینی در مادران رسوخ کند می توانند این میراث ارزشمند را به فرزندان خویش منتقل کنند.

خانم جویا تاکید دارد: بدون کدام ملحوظ باید زنان در ساختار اجتماعی نقش اساسی داشته و مسوولیت خویش را ادا کنند.

درهمین حال عبدالولی محقق معین پالیسی اداره عالی محیط زیست می گوید: تراکم نفوس و ازدیاد زباله های جامد درشهر کابل باعث شده که مسوولین پاک کاری شهر بگونه اساسی رسیدگی کرده نتوانند.

وی نقس شهروندان را در پاک کاری شهر مهم خوانده می گوید: چنین ابتکار قابل قدر است و باید توسعه پیدا کنند تا یک شهر پاک داشته باشیم.

معین محیط زیست می گوید: اگرهمه شهروندان کابل دست به دست هم ندهد؛ من باوردارم  که در آینده نزدیک ما شاهد یک کابل پاک نخواهیم بود.

محقق نقش زنان را در پاک کاری شهر مهم خواند و گفت: تلاش مسوولین نهاد اجتماعی زنان “نگاه سبز” را تبریک گفته و می ستایم.

مسئله محیط زیست و نداشتن محیط زیست خوب، امروزه یک از چالش های عمده جامعه بشری محسوب می شود و این مسئله  در افغانستان هم تاکنون مورد بحث اساسی قرار نگرفته است و شهروندان کابل از محیط آلوده سخت رنج می برد.

محمد رقیب فیاض –کابل

dsc_0005۱۴۶۲۵۶۵۵_۱۷۵۱۳۷۸۴۲۸۴۴۶۱۳۳_۱۴۸۰۲۹۰۰۱۱_o۱۴۶۹۹۶۹۱_۱۷۵۱۳۷۸۳۱۸۴۴۶۱۴۴_۵۴۳۱۴۸۸۱۹_o۱۴۷۲۴۱۹۳_۱۷۵۱۳۷۸۳۹۵۱۱۲۸۰۳_۲۰۹۷۰۹۸۶۶۰_o dsc_0008۱۴۶۷۲۸۰۱_۱۷۵۱۳۷۸۲۶۵۱۱۲۸۱۶_۶۰۰۶۹۲۶۲۸_o

 

 

 

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن