افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

برای برقراری آتش‌بس در افغانستان تصمیم نداریم

طالبان گزارش‌های مبنی بر توافق رهبری این گروه برای برقراری آتش‌بس موقت در افغانستان را رد کرده و گفته است که آنان در این مورد تصمیم ندارند.

شماری از مقام‌های طالبان روز گذشته به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفتند که رهبری این گروه روی آتش‌بس موقت به توافق رسیدند.

اما این گروه امروز دوشنبه ۳۰ دسمبر (نهم جدی) با نشر اعلامیه‌ای گفته است ایالات متحدۀ امریکا خواستار کاهش خشونت‌ها در افغانستان شده و مشوره‌های آنان تنها در محور همین موضوع می‌چرخد.

در این اعلامیه آمده است: “حقیقت این است که امارت اسلامی تصمیم آتش‌بس را ندارد، امریکایی‌ها خواهان کاهش حجم جنگ و عملیات‌ها شدند که از سوی رهبری امارت اسلامی مشوره‌ها روی همین موضوع ادامه دارد”.

پیش از این روزنامۀ وال استریت ژورنال نیز به نقل از منابع طالبان گزارش داده بود که شورای رهبری آن گروه در مورد آتش بس یک هفته‌ای بحث و مشورت دارد تا زمینه برای خروج قوای امریکایی از افغانستان و آغاز مذاکرات بین الافغانی فراهم شود.

در همین حال ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در این کشور از پیش شرط‌های حکومت افغانستان و ایالات متحدۀ برای آغاز مذاکرات صلح با گروه طالبان است.

دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری به صدای امریکا گفت: “کاهش خشونت و آتش‌بس از شرایط اصلی ما برای مذاکرات صلح استند البته این شرایط مشترک ما و طرف امریکا است.”

آقای مینه پال افزود که برای آغاز مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان به دو مورد نیاز است و افغان‌ها نیز همواره از طالبان خواسته اند که به این شرایط تن دهند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن