اجتماعیافغانستانبرگزیده های سایت

برنامه «حرکت جدید روستایی»، میان دولت و مردم همبستگی ایجاد می‌کند

نشست آگاهی دهی و ادغام «حرکت جدید روستایی» از سوی وزارت احیا انکشاف دهات در شهر کابل برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ نصیر احمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات امروز در یک نشست خبری در کابل گفت: «حرکت جدید روستایی»، باعث ایجاد همبستگی میان دولت و مردم خواهد شد.

حرکت جدید روستایی در اوایل دهه ۱۹۷۰ در واکنش به کاهش فقر در مناطق روستایی و محلی کوریای جنوبی به وجود آمد. زمانیکه کوریای جنوبی تحت استعمار جاپان قرار داشت، دچار زیان‌های فراوانی شده بود؛‌ اما با توجه به برنامه پنج ساله مسلسل اقتصادی حرکت جدید روستایی، کوریا در سال ۱۹۷۰ به رشد اقتصادی قابل توجهی دست یافت.

در همین حال وزیر احیا و انکشاف دهات می گوید که در سال‌های ۱۹۵۰ الی ۱۹۵۳ کوریا جنوبی در وضعیتی مشابه امروز افغانستان قرار داشت و به همین دلیل این برنامه به تقلید از برنامه حرکت سیما اندونگ کوریا در افغانستان تطبیق خواهد شد.

آقای درانی تصریح کرد: برنامه «حرکت جدید روستایی» جایگزین برنامه همبستگی ملی در سراسر افغانستان خواهد شد.

وی ادامه داد: هزینه این برنامه توسط شوراهای مردمی به مصرف خواهد رسید.

وزیر احیا و انکشاف دهات خاطر نشان ساخت: بودجه و امکانات برنامه «حرکت جدید روستایی» از جانب حکومت در اختیار مردم قرار می گیرد؛ مردم نقش نظارت کننده و مصرف کننده را ایفا خواهند کرد.

آٌقای درانی با بیان اینکه برنامه«حرکت جدید روستایی» باعث پیشرفت کوریای جنوبی گردید، گفت: «ما می خواهیم با الگو گیری از این برنامه، روستاها و شهرهای کشور را از حالت فعلی خارج کنیم».

وی همچنین می گوید که این وزارت به منظور جلوگیری از فساد در شوراهای انکشافی، انتخابات جدید را در ۳۵ هزار شورا انکشافی قریه جات برگزار خواهد کرد.

به گفته آقای درانی: «می خواهیم ۵۰ درصد رهبری شوراهای انکشافی را زنان اداره کنند».

همچنین به گفته وی، توسط این برنامه در میان قریه جات رقابت را ایجاد خواهد شد و هر قریه‌ای که بودجه خود را به وجه بهتر به مصرف برساند، برایش دوباره بودجه تخصیص داده می شود.

در همین حال یو دونگ هیون معاون سفیر کوریای جنوبی نیز می گوید که رشد قریه‌جات افغانستان، باعث کاهش فقر در کشور خواهد شد.

وی افزود: سعی و تلاش، کمک خودی و همکاری، سه اصل عمده حرکت جدید روستا می باشد.

معاون سفیر کوریای جنوبی گفت: «امیدوارم شوراهای انکشافی افغانستان در راستای تغییر ذهنیت مردم تلاش ورزند».

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن