اجتماعیبرگزیده های سایتجهان

بزرگترین برنامه‌ی تحصیلی امریکا برای بانوان در افغانستان

اداره انکشاف بین المللی امریکا برای دسترسی بانوان افغانستان به تحصیلات عالی، برنامه بزرگ آموزشی را روی دست گرفته است.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ مقام‌های سفارت امریکا در کابل گفته است که این برنامه به هدف ارتقای ظرفیت زنان در افغانستان روی دست گرفته شده و زمینه تحصیلات عالی برای ۷۲۰ دخترخانم افغان را در یک برنامه پنج ساله در دانشگاه های خصوصی در داخل افغانستان فراهم می سازد.

میچل راینر، شانزافیر سفارت امریکا در کابل گفت: “این بورسیه‌های آموزشی ۷۲۰ بانو را کمک می‌کند، تا به هدف خود برسند و آینده افغانستان را بسازند،این برنامه با کیفیت بالا و با استفاده از فرصت برای آنان فراهم شده است که به بانوان افغانستان این توان را می دهد درساحه کاری خود پیشرفت خوب داشته باشند.”

این پروژه پنج ساله که توسط اداره انکشاف بین المللی امریکا تمویل و ازسوی بنیاد آسیایی تطبیق می شود، درگام نخست فرصت تحصیلات عالی به سویه لسانس را برای این شمار دختر فراهم می کند.

قرار است این پروژه در سراسر افغانستان تطبیق شود.

به گفته شانزدافیر سفارت امریکا در کابل در سال اول، این پروژه ۲۱۶ دانش آموز دختر از ۳۴ ولایت افغانستان به دانشگاه های خصوصی معرفی می شود و ۴۰۴ دانش آموز دیگردر۴ سال دیگر به این داشنگاه ها معرفی خواهند شد.

این پروژه با استقبال گرم دولت افغانستان رو به رو شده و رییس اجرایی دولت از عملی شدن آن قدر دانی کرده است.

عبدالله عبدالله گفت که فراهم ساختن برنامه‌های بزرگ تحصیلی به ویژه برای بانوان تغییر مثبت را در رفاه، پیشرفت وانکشاف افغانستان به وجود می آورد.

او افزود: “سرمایه گذاری در بخش آموزش وپروش سرمایه گذاری برای صلح است، سرمایه گذاری برای رفاه ، پیشرفت و انکشاف افغانستان است، لذا بی صبرانه انتظار تطبیق این برنامه بزرگ را می کشم ، برنامه که می تواند، تاثیر مثبت بربخش های گوناگون زنده گی افغان ها داشته باشد.”

نماینده بنیاد آسیایی در افغانستان که تطبیق کننده این پروژه است می گوید، این پروژه فرصت تحصیل برای صدها دختر را در ۳۴ ولایت افغانستان فراهم می کند.

این اداره هم چنان در نظر دارد در پنج سال آینده با راه اندازی برنامه های گوناگون فرصت تحصیل برای ۷۵ هزار بانو را فراهم کند تا آنان بتواند برای رسیدن به موقف های رهبری و افزایش سهم گیری شان درانکشاف پایدار افغانستان دست پیدا کنند.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن