افغانستانبرگزیده های سایت

بزودی توافق دو جانبه حزب اسلامی با دولت کابل امضا می‌شود/حکمتیار در روند صلح تاثیرگذار است

عضو ارشد حزب اسلامی به رهبری حکمتیار با اشاره به نتیجه مذاکرات این حزب و دولت کابل اظهارداشت که رهبر این حزب در روند صلح افغانستان تاثیرگذار است و بزودی توافقنامه دو جانبه‌ای بین دولت و حزب اسلامی به امضا می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری رشد؛ قطب الدین هلال عضو ارشد حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار گفت که این حزب در رسیدن به صلح افغانستان تاثیرگذار است.

وی افزود: بیشتر شرایط دو طرف در مذاکرات اخیر حزب اسلامی و دولت کابل نهایی و پذیرفته شده است و بزودی توافقنامه دو جانبه‌ای به امضا خواهد رسید.

هلال به جمهور نیوز گفته است که هر چند بعضی از مسایل دولت کابل و حزب اسلامی حل نشده است اما با توجه به روند مثبت مذاکرات، بزودی اختلافهای باقیمانده نیز حل خواهد شد.

مذاکرات حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار از دو ماه قبل با دولت کابل ادامه دارد.

دو هفته قبل، رئیس هئیت مذاکره‌کننده حزب اسلامی حکمتیار اعلام کرد که این حزب و دولت کابل در مورد ۲۰ خواسته از توافقنامه ۲۵ ماده‌ای صلح به توافق رسیدند و پنج ماده دیگر نیاز به مذاکره بیشتر دارد.

برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه، آزادی زندانیان سیاسی حزب اسلامی و فراهم کردن زمینه بازگشت مهاجرین افغان از کشور‌های همسایه از جمله موارد اختلافی حزب اسلامی و حکومت افغانستان است.

غیرت بهیر مسئول سیاسی حزب اسلامی حکمتیار و رئیس هیئت مذاکره‌کننده این حزب گفته بود که به تعهدات خود در روند صلح عمل کرده و خواستار به نتیجه رسیدن این روند است، اما دیگر مسائل مربوط به این روند برعهده حکومت افغانستان است.

حزب اسلامی پیش از این خواسته بود تا علاوه بر حکمتیار، دیگر اعضای ارشد این حزب مانند «عبدالله نوبهار» و «عبدالصبور» نیز از فهرست سیاه بین‌المللی خارج شود و زندانیان این حزب آزاد شوند و کمپ «شمشتو» به افغانستان انتقال یابد.

این در حالی است که رئیس‌جمهور افغانستان گفته بود که زمانی مسئله خارج کردن نام اعضای این حزب از فهرست سیاه بین‌المللی را با جامعه جهانی مطرح می‌کند که تمام جنگجویان حزب اسلامی سلاحهای‌شان را بر زمین بگذارند و با روند صلح بپیوندند.

با این حال برخی کارشناسان می‌گویند: با توجه و بررسی سطح قدرت نظامی و سیاسی حزب اسلامی پیوستن یا نپیوستن این گروه به مذاکرات صلح افغانستان، نمی‌تواند تأثیر بسزایی در این روند داشته باشد.

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن