افغانستانبرگزیده های سایت

بسته شدن مرزتورخم رابطه مستقیم با افتتاح بندرچابهار دارد

حکومت پاکستان در تازه ترین اقدام خود در پی اجرای مقررات جدید صدور ویزا در پاکستان، گذرگاه مرزی تورخم را بروی مسافران افغانستان بسته کرده است که به باورکارشناسان این اقدام پاکستان اعمال یک نوع فشار بالای حکومت افغانستان می باشد و رابطه مستقیم با گشایش بندرچابهار میان افغانستان، ایران و هند، دارد.

نظامیان پاکستان از دیروز به این سو دست به چنین اقدامی زده و براساس گزارش ها در حال حاضر صدها نفر با وسایط نقلیه شان در دو سوی تورخم، گذرگاه مرزی میان افغانستان و پاکستان گیر کرده‌اند.

پاکستان هدف ازاین اقدام را جلوگیری از عبور و مرور شورشیان عنوان کرده است اما کارشناسان تاکید دارد که این کار اسلام آباد یک نوع اعمال فشار بالای حکومت افغانستان است.

احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی می گوید” پاکستان در حال حاضر ازطرفهای ملی وبین اللملی تحت فشار است هم از سوی افغانستان و کشور امریکا، بخاطر وعده خلافی هایش و در تلاش است که وعده خلافی هایش را جبران کند، انتقام می گیرد.”

وی تاکید می کند که بسته شدن مرز تورخم از سوی پاکستان رابطه مستقیم با فعال شدن بندر چابهار میان افغانستان، ایران و هندوستان دارد.

آقای سعیدی دراین زمینه گفت:” بدون شک رابطه میان افتتاح بندرچابهار با بسته شدن مرز تورخم وجود دارد، پاکستان بخاطر فعال بودن و اشتراک افغانستان در بندر چابهار هرگز راضی نیست زیرا با فعال شدن این بند، بنادر گوادر و کراچی پاکستان ماهیتش را از اموال افغانستان از دست میدهد.”

وی همچنین تاکید کرد که هدف اساسی پاکستان ازاین اقدام فشار وارد کردن بالای حکومت افغانستان است، به دلیل روابط که بین این دو کشور حسنه نیست، اسلام آباد فشار وارد میکند تاحکومت افغانستان مجبور شود یکبار دیگر به خواست های غیر مشروع پاکستان تن دهد.

همچنین یک مقام پیشین امنیتی پاکستان در تازه ترین اظهاراتش از ایجاد بندر تجارتی چابهار میان افغانستان، هند و ایران ابراز نگرانی کرده و فعال شدن این بندر را تهدید امنیتی به پاکستان عنوان کرده است.

ژنرال آصف یاسین مالک، وزیر دفاع پیشین پاکستان گفته‌است که اتحاد هند، ایران و افغانستان برای پاکستان تهدید امنیتی به شمار می‌رود.

درهمین حال، وزارت خارجه افغانستان اظهارات کارشناسان را نمی پذیرد اما تاکید دارد که حکومت افغانستان به منظور حل معضل که شهروندان کشور در گذرگاه مرزی تورخم با آن مواجه است با جدیت آن را پیگیری می کند.

شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه گفته است که پاکستان مقرارت جدید وضع کرده است که شهروندان بدون ویزای پاکستان وارد خاک آن کشور شده نمی تواند به همین دلیل مرز تورخم بسته است و حکومت افغانستان از مجرای دیپلماتیک در تلاش حل این معضل است”.

وی آنچه که گفته می شود اقدام تازه پاکستان یک نوع اعمال فشار بالای حکومت افغانستان است را نمی پذیرد اما می گوید که برای دولت افغانستان فعلآ حل معضل که شهروندان با آن مواجه است مهم می باشد.

مستغنی تصریح کرد:” دولت افغانستان برای حل مشکل ویزای پاکستان که هموطنان ما با آن مواجه است و عبور بدون ویزا از مرز تورخم از مجرای دیپلماتیک، بخصوص سفارت افغانستان در اسلام آباد، دراین خصوص در مطابقت با عمق موضوع واصول کنسولی اقدام کرده با جدیت کامل این مشکل را پی گیری می کند.”

این درحالی است که پاکستان اعلام کرده است که این نخستین مرحله از برنامه گسترده اعمال مقررات جدید ویزا در این کشور است و اقدامات مشابه در دیگر گذرگاه‌های مرزی این کشور با افغانستان هم اجرا خواهد شد.

زهراجویا-

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن