اجتماعیاخبار کوتاهافغانستانتیتر یکمصاحبه

بهتر است دنبال “بدیل” برای حکومت باشیم/ غنی و عبدالله جوابگو نیست

 

 

سید میثم احسانی فعالی سیاسی، وضعیت جاری در کشور را بحرانی و نگران کننده عنوان می کند.

آقای احسانی در گفتگو با خبرگزاری رشد، می گوید که از آغاز کار حکومت وحدت ملی تا کنون، وضعیت امنیتی کشور رو به وخامت رفته و همچنان رهبران حکومت وحدت ملی در راستای بهبود وضعیت اقتصادی مردم افغانستان نیز ناکام بوده اند.

وی می افزاید: “اوضاع امنیتی به شدت وخیم است. مردم افغانستان همه روزه شاهد سقوط ولسوالی ها هستند و اگر این روند به همین منوال ادامه یابد، تا سال آینده چندین ولایت نیز سقوط خواهد کرد”.

آقای احسانی تصریح کرد: در حالیکه طی ۱۵ سال گذشته تاسیسات زیادی در نقاط مختلف کشور ساخته شده است، اما در این اواخر همه روزه شاهد تخریب آن ها توسط هراس افگنان هستیم.

این فعال سیاسی می گوید: هرچند شورای عالی صلح قبل از این نیز فعالیت های چشمگیر و موثری نداشت، اما دیری ست که این شورا به تعطیلات رفته و روند صلح نیز به بن بست رسیده است.

به گفته وی، فقر و بیکاری، وضعیت ناهنجار اقتصادی و نارضایتی مردم از نظام کنونی نیز یکی از چالش های اصلی کشور محسوب می شود.

آقای احسانی می گوید: فسادهای گسترده اداری در ارگ و سپیدار وجود دارد و در سطح تمام ولایات افغانستان گسترش یافته است.

این فعال سیاسی می گوید: اختلافات شدید میان سران حکومت، نارضایتی معاون اول و رییس اجراییه از ریس جمهور و صدها عامل دیگر دلیل بحرانی شدن وضعیت کشور است.

آقای احسانی خاطر نشان ساخت: اگر وضعیت جاری به همین منوال ادامه یابد، شاهد سقوط حکومت تا ماه حمل سال آینده خواهیم بود و بهتر است دنبال بدیل باشیم.

این در حالی است که روزنامه واشنگتن پُست نیز در تازه ترین گزارش خود گفته است که افغانستان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند.

در این گزارش نگاشته شده است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز یکی از این مشکلات است.

این روزنامه امریکایی همچنین با متهم کردن رئیس جمهور غنی به قوم‌گرایی، نوشت که وی مشاورانی از قوم و قبیله‌اش را گرد آورده است و از پشتون‌گرایی حمایت می‌کند.

در گزارش واشنگتن پست آمده است که اشرف‌غنی رئیس‌جمهور افغانستان، از یک سو با فقر و خشونت مخالفان مسلح و از سوی دیگر با مخالفت‌های درون حکومت و انتقادهای تند همگانی روبرو است.

در گزارش آمده است که غنی به مدیر مستبد متهم است و به‌دنبال اداره امور افغانستان بدون تفویض اختیارات کافی به مقامات دولت است همچنین احساسی نسبت به مردم عادی ندارد.

واشنگتن پست افزود: حکومت وحدت ملی در ایجاد اشتغال و تأمین امنیت ناموفق بوده است و ناامیدی در میان مردم عادی افغانستان نیز در حال گسترش است.

نشریه امریکایی به نقل از یکی از مقامات دولتی افغان که نخواست نامش فاش شود نیز نوشت که غنی در انتصاب‌های سطح پایین مداخله می‌کند؛ وی وزرا را منصوب می‌کند، اما به آن‌ها اجازه و صلاحیت برای انجام کار نمی‌دهد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن