افغانستانبرگزیده های سایتتحلیلجهان

بوی دهه‌ی هفتاد از این گزارش به مشام می‌رسد

سازمان اطلاعاتی اتحادیه اروپا INTCEN معتقد است : اشغالگران، جنگ در هندوکش را باخته اند. جنگ سالاران محلی، طالبان و تبهکارن سازمان یافته کنترل افغانستان را بدست خواهند گرفت.

روز ۱۶ نوامبر ۲۰۰۱ در مجلس آلمان سخنان پر شکوهی چون حقوق بشر، برابری حقوق زنان با مردان، مبارزه با تند روی های مذهبی، بر زبان ها روان بود و قول های بزرگ داده می شد ــ این همان روزی بود که مجلس آلمان با ائتلاف بزرگ پنج حزب سوسیال دموکرات، سبزها، دموکرات مسیحی، دموکرات اجتماعی و دموکرات آزاد تصمیم گرفت در هندوکش حضور نظامی پیدا کند. فقط ۳۵ تن از نمایندگان مجلس آلمان با این تصمیم مخالفت کردند که اکثر آنها در آن زمان عضو PDS حزب سوسیالیستی دموکراتیک بودند. فراکسیون این حزب در مجموع – با چند رای ممتنع – مخالف شرکت آلمان در جنگ بود .

اینک که نزدیک به دوازده سال از آن روز می گذرد شعار این است: اگر توانستی جانت را به در ببر. جنگ را باخته ایم.

در “گزارش محرمانه به پارلمان” که وزارت دفاع آلمان روز چهارشنبه گذشته در اختیار پارلمان گذاشت نوشته شده که اوضاع در مجموع بسیار خطرناک است: “در آینده نزدیک باید در انتظار حملات بود”.

سازمان های اطلاعاتی اتحادیه اروپا نیز در ارزیابی اوضاع افغانستان دچار توهم نیستند و معتقدند که: آن کشور به مناطق قدرت جنگ سالاران محلی، طالبان و مافیا تقسیم خواهد شد.

از حقوق بشر هم، که تا امروز ۵۴ سرباز آلمانی و هزاران نفر از آنها که قرار بود آزاد بشوند، قربانی آن شده اند، دیگر حتی حرفی هم در میان نیست.

روز ۲۱ ژوئن – سه روز قبل از آن که دولت آلمان گزارش موقت خود را در باره “پیشرفت ها ” در افغانستان ارائه دهد ــ یک نماینده سازمان اطلاعاتی اتحادیه اروپا INTCEN ، در بروکسل، در باره سناریو در افغانستان، پس از سال ۲۰۱۴، یعنی زمانی که بخشی از نیروهای اشغالگر بین المللی از افغانستان خارج شده اند، گزارشی داد. شنوندگان این گزارش اعضای کمیته سیاسی و سیاست امنیتی شورای اروپا بودند. سخنگوی اطلاعاتی از آنها پنهان نکرد که اوضاع واقعی در هندو کش چگونه است. او گفت نیروهای امنیتی و نظامی افغانستان در آینده باید خود را بر دفاع از پایتخت و دیگر شهر های مهم و زیر ساخت هائی که با خطر مواجه هستند متمرکز سازند. به این صورت مناطق روستائی در اختیار جنگ سالاران قدرتمند محلی قرار خواهد گرفت. مسئله حفظ حقوق مدنی و آزادی ها نیز کاملا بستگی به ” حسن نیت ” قدرتمندان محلی خواهد داشت.

توصیف وضع در منطقه بقلان، واقع در شمال افغانستان، برای این کشور نمونه وار است. تا همین اواخر چند صد سرباز آلمانی در این منطقه مستقر بودند. روز ۱۵ ژوئن نیروی نظامی آلمان، پایگاه „ Post North“ را به نیروهای نظامی افغانی تحویل داد. در سند محرمانه وزارت خارجه آلمان، که تاکید شده فقط ویژه استفاده های کاری است، وضع این منطقه چنین توصیف شده است “وضع کنونی منطقه بقلان، در شمال افغانستان چنین است که بخشی از آن تحت اختیار طالبان است و بخش دیگر آن در اختیار تبهکاران سازمان یافته است، فعلا وضع این منطقه ثباتی نسبی با تصادماتی اندک دارد، مشروط بر این که دو طرف از حد و مرز خود آنسوتر نروند و وارد منطقه طرف دیگر نشوند. این وضع، احتمالا می تواند نمونه ای باشد از وضع کلی افغانستان، پس از سال ۱۹۰۱۴، که نیروهای بین المللی از افغانستان خارج خواهند شد. هم اکنون مشاهده می شود که نیروهای متمرد فراوانی از پاکستان به بخش شرقی افغانستان باز می گردند. “ادامه حضور نظامی غرب ضروری است”. کشورهای اروپائی با عصبانیت ناظر آغاز برقراری تماس میان واشنگتن و اسلامگرایان هستند:” مذاکرات میان آمریکا و طالبان انحصاری است و آغازی است نادرست.”

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن