اجتماعیافغانستان

بیش از ده جریب زمین در قریه ریگشاد بامیان توسط پشتون های تحت حمایت طالبان غصب شده است

منابع محلی در بامیان می‌گویند «افراد متعلق به قوم پشتون با حمایت طالبان» راه عبور و مرور حدود ۵۰۰ خانواده را در روستای «ریگشاد وسط» در ناحیه‌ی چهارم مرکز بامیان مسدود کرده‌اند.
این منابع روز (سه‌شنبه، ۷ سنبله) به رسانه ها گفتند این افراد چهار مسیر منتهی به این روستا را روز پنج‌شنبه هفته گذشته مسدود کرده بودند و پنجمین مسیر را نیز دیروز مسدود کرده‌اند.
به‌گفته‌ی منابع محلی، «افراد متعلق به قوم پشتون» این مسیرها را با حفر گودال بر روی جاده، مسدود کرده‌اند.
بر اساس اطلاعات این منابع، «افرادی از قوم پشتون» به رهبری فردی به نام «گلاب‌‌شاه» پس از تسلط دوباره‌ی طالبان بر کشور، با «اسناد جعلی» ادعای مالکیت هفت جریب زمین ساکنان روستای «ریگشاد وسط» را دارند.
منابع گفتند این افراد از حمایت اداره‌ی محلی طالبان برخودار هستند، بر این هفت جریب زمین ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار افغانی قیمت تعیین کرده‌اند و خواستار پرداخت کامل آن از سوی مردم‌ محل هستند.
به‌گفته‌ی منابع محلی، بر زمین‌هایی که این افراد ادعای مالکیت آن‌را دارند، ۱۳ خانواده سکونت دارند و آن‌ها مجبور شده‌اند که با پرداخت ۳.۳ میلیون افغانی زمین‌هایی را که بر آن خانه ساخته‌اند دوباره خریداری کنند.
منابع محلی همچنین گفتند این افراد با حمایت اداره‌ی محلی و والی طالبان در بامیان، بر زمین‌هایی که جاده‌های مواصلاتی روستای «ریگشاد وسط» از آن می‌گذرد ۷.۶ میلیون افغانی قیمت گذاشته‌اند و گفته‌اند تا زمانی که ساکنان محل این مقدار پول را پرداخت نکنند، مسیرهای مواصلاتی مسدودشده باز نخواهد شد.
این منابع گفتند اداره‌ی محلی طالبان به عرایض و شکایات ساکنان این روستا توجه نمی‌کند و والی این گروه تأکید کرده که ساکنان محل باید این مقدار پول را به «افراد متعلق به قوم پشتون» بپردازند.
به‌گفته‌ی منابع، نیروهای طالبان دیروز چهار باشنده‌ی این روستا را به‌دلیل این دعوی حقوقی بازداشت کرده بودند، اما با مراجعه‌ی بزرگان محل به دفتر والی و فرماندهی امنیه‌ی طالبان، شامگاه دیروز دوباره آنان را آزاد کردند.
با این حال، عبدالصبور فرزان سیغانی، سخن‌گوی والی طالبان در بامیان، در پاسخ به پرسش خبرنگار اطلاعات روز، ادعای منابع محلی را رد کرد و آن را «شایعه» خواند.
از زمان تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، منابع مردمی در ولایت‌های مختلف هزاره‌نشین، از ادعای مالکیت «افرادی از قوم پشتون» بر زمین‌های آن‌ها و حمایت طالبان از این افراد خبر داده‌‌اند.
بر اساس اسنادی که منابع محلی به رسانه‌ها فرستاده‌اند، طالبان در موارد مختلف از «افرادی متعلق به قوم پشتون» حمایت کرده‌اند و ساکنان بومی مناطق هزاره‌نشین را مجبور به پرداخت میلیون‌‌ها افغانی به آن افراد کرده‌اند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن