اجتماعیاخبار کوتاهاقتصادیتیتر یک

بیش از سه‌ونیم میلیون افغان به کمک‌های بشری نیاز دارند

 

عبدالله گفت که کشورهای کمک‌کننده در افغانستان به ادامۀ برنامه‌های بشری شان، در این بخش نیز با افغانستان همکاری کنند.

به گزارش رشد، دولت افغانستان امروز پلان پاسخ‌دهی بشری سال ٢٠١۶ میلادی خود را در نشست مشترک خبری با دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد و برخی مقامات کشورها و سازمان‌های کمک‌کننده به افغانستان، ارائه کرد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان در نشست امروزی (۷ دلو) گفت که جامعۀ جهانی و مؤسسات کمک‌کننده در پانزده سال گذشته در عرصه‌های مختلف بشری و توسعه، با این کشور همکاری کرده اند؛ اما هنوز هم با توجه به شرایط کنونی و ادامۀ جنگ در افغانستان، به کمک‌های بشری نیاز است.

آقای عبدالله گفت که در نتیجۀ مطالعات و تجربه سال گذشته، در حال حاضر ۳٫۵ میلیون نفر به کمک‌های بشری نیاز دارند و افغانستان برای سال روان میلادی به ۳۹۳ میلیون دالر امریکایی کمک نیازمند است.

او افزود: “در بخش سرپناه اضطراری و اقلام غیرغذایی مبلغ ۵۳٫۷ میلیون دالر اختصاص داده خواهد شد، در زراعت ۱۱۰ میلیون دالر، در صحت ۳۹٫۶ میلیون دالر، در تغذیه ۶۳٫۲ میلیون دالر، در مصئونیت غذایی ۴۲ میلیون دالر، در تنظیف و حفظ‌الصحه آب آشامیدنی ۲۰٫۵ میلیون دالر و سایر سکتورها هم ۳۶٫۸ میلیون دالر اختصاص داده شده است.”

وی ابراز امیدواری کرد که کشورهای کمک‌کننده در افغانستان به ادامۀ برنامه‌های بشری شان، در این بخش نیز با افغانستان همکاری کنند.

رئیس اجرائیه افغانستان گفت با آن که اکنون برای جامعۀ جهانی اولویت‌های دیگری پیش آمده است؛ اما از این که کمک به افغانستان هنوز هم در صدر فعالیت‌های آنان قرار دارد، فرصت خوبی برای مقامات و نهادهای دولتی افغانستان است که به بهترین شکل از این کمک‌ها کار بگیرند.

به گفتۀ وی در حالی که نمونه‌های از مؤثریت و ضایع‌شدن کمک‌ها در افغانستان وجود دارد؛ ولی نظارت از رساندن کمک‌ها به نیازمندان وظیفۀ حکومت و نهادهای همکار خواهد بود.

رئیس اجرائیه افغانستان افزود که سال گذشته افغانستان برای رسیده‌گی به وضعیت بیجاشده‌گان و نیازمندان، ۴۱۷ میلیون دالر فراخوان کمک داده بود که از جامعۀ جهانی و مؤسسات کمک‌کننده ۴۲۴ میلیون دالر دریافت کرد.

وی افزود: از این پول در بخش‌های صحت، بیجاشده‌گان، زراعت، بازگشت‌کننده‌گان به کشور و حالات اضطرار میلیون‌ها نفر مستفید شدند که از این میان ۲٫۲ میلیون نفر کمک‌های غذایی دریافت کردند و به ۴۵۰ هزار تن از برگشت‌کننده‌گان اختصاص یافت.

موجودیت بحران

در همین حال مارک باودن، هماهنگ‌کنندۀ امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان گفت که این کشور هنوز هم با توجه به بحران، حوادث طبیعی و تداوم جنگ در حالت اضطرار است و به حمایت نیاز دارد.

آقای باودن گفت که در سال گذشتۀ میلادی ۳۰۰ هزار تن به دلیل جنگ و ناامنی مجبور به ترک منازل شان شدند که نسبت به یک سال پیشتر آن ۶۰  درصد افزایش را نشان می‌دهد.

هماهنگ‌کنندۀ امور بشردوستانه سازمان ملل متحد افزود: ” با آنکه کار ما در بخش کمک‌رسانی به نیازمندان به ویژه کسانی که در نتیجۀ جنگ و حوادث طبیعی از خانه‌های شان بیجا شده اند، بهبود یافته است، اما هنوز هم وضعیت بشری در افغانستان شکننده است.”

وی افزود که امسال نزدیک به یک میلیون تن در نتیجۀ رویدادهای گوناگون در افغانستان بیجا شده اند که بیشترین آسیب را از این میان کودکان دیده اند.

این مقام سازمان ملل متحد با اشاره به حمله بالای شفاخانه داکتران بدون سرحد در کندز گفت که هر روز امدادرسانان با به خطر انداختن زنده‌گی شان تلاش می‌کنند که کار شان را ادامه دهند.

تعهدات جهانی

سازمان ملل متحد اعلام کرد که در کنار افغانستان به تداوم کمک‌هایش ادامه می‌دهد و برای برای رسیده‌گی به وضعیت نیازمندان، صندوق وجهی مشخصی را ایجاد کرده است.

مارک باودن هماهنگ‌کنندۀ امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت: “من از جامعۀ جهانی می‌خواهم که پول مشخص را در این بخش اختصاص دهند. بار دیگر تأکید می‌کنم که ما به ۳۹۳ میلیون دالر نیاز داریم تا به وضعیت کسانی که به دلیل جنگ و حوادث طبیعی بیجا شده اند، رسیده‌گی کنیم.”

از سوی دیگر مارکاز پوتزیل سفیر آلمان در افغانستان گفت که برای حل این چالش‌ها در کنار افغانستان و سازمان ملل متحد همکار خواهند بود و از آلمان تلاش می‌کند که دیگر کشورها را نیز با خود در این راستا همراه سازد.

آقای پوتزیل افزود: “ما در طولانی مدت پروژه‌های را در افغانستان خواهیم داشت که ظرفیت نهاد مبارزه با حوادث را بالا می‌برد. جرمنی آماده است که پروژه‌های شفاف بشردوستانه را در  افغانستان تمویل کند.”

نظر به ارقام مؤسسۀ اکبر در حال حاضر ۸٫۱ میلیون نفر در افغانستان به کمک نیاز دارند که از این میان ۳٫۵ آن در پلان کمک‌رسانی سال ۲۰۱۶ میلادی جا داده شده اند.

پلان پاسخ‌دهی بشری دولت افغانستان در سال روان میلادی روی نجات زنده‌گی نیازمندان و حمایت این افراد تمرکز دارد.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن