برگزیده های سایت

در جنگ بغلان بیش از ۴ هزار خانواده بیجا شده‌اند

وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید که به اثر جنگ‌های اخیر در ولایت بغلان، به تعداد ۴ هزار و ۱۸۸خانواده محل مسکونی شان را ترک کرده‌اند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت امور مهاجرین می گوید، ت که به اثر جنگ های اخیر ۴۱۸۸ خانواده از ولسوالی‌های دندغوری ولایت بغلان بی‌جا شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، از مدت ۱۲ روز به این‌سو، درگیری‌هایی بین نیروهای امنیتی کشور و گروه طالبان در ولسوالی دندغوری ولایت بغلان ادامه دارد.

در همین حال وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که تنها به ۴۶ خانواده بی‎جا شده که به شهرپل خمری ولایت بغلان آمده‌اند، کمک کرده است.

عمر محمدی سخنگو و مشاور مطبوعاتی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که این کمک‌ها شامل کمپل و مواد خوراکی است که از سوی این وزارت برای مستحقین صورت گرفته است.

حفیظ احمد میاخیل ، مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین می‌افزاید که پس از بررسی، مستحقین شناسایی و برای شان کمک صورت خواهد گرفت. این کمک ها شامل موادخوراکی، پوشاک و پول نقد خواهد بود.

وی گفت که وزارت مهاجرین یک نهاد هماهنگ کننده است که در قسمت بی‌جا شدگان بودجه مشخص ندارد.

به گفته آقای میاخیل، این وزارت با سازمان امور مهاجرین سازمان ملل و دیگر نهادهای امداد رسان هماهنگی می‌کند تا برای بی‌جاشدگان، کمک صورت گیرد.

وزارت امور مهاجرین می‌گوید که در سراسر کشور ۱٫۵ میلیون بی‌جا شده وجود دارد که تنها در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۵۰۰ هزار بی‌جا شده در کشور به ثبت رسیده است. بیشترین بی‌جا شدگان داخلی را ولایت‌های ننگرهار، کندز و هلمند تشکیل می‌دهد.

دلیل این بی‌جا شدگی، جنگ و ناامنی در این مناطق خوانده شده است.

براساس گفته آقای میاخیل، وزارت مهاجرین در این سال موفق شده است که ۴۴ هزار بی جاشده را به مناطق مسکونی اصلی بازگرداند.

چند روز قبل نیز وزارت امور مهاجرین خبر داده بود که در سال ۲۰۱۵ حدود ۲۵۰ هزار شهروند افغانستان به کشورهای صنعتی جهان درخواست پناهندگی داده‌اند.

قطع برق

از سوی دیگر، با آغاز جنگ در ولایت بغلان یک پایه برق وارداتی از ازبکستان به کابل، در منطقه دند شهاب‌الدین ولایت بغلان از سوی گروه‌های شورشی تروریستی تخریب گردیده است. با تخریب این پایه، بیش از ۱۰ روز می‌شود که برق کابل قطع است.

شرکت برق (برشنا) در این زمینه می‌گوید که هنوز به کارمندان و انجنیران این شرکت اجازه ورود به ساحه مذکور برای حل مشکل برق داده نشده است.

احمد ولی، یک تن از باشندگان کابل در رابطه با قطع برق در کابل، می‌گوید:«این چه قسم یک دولت است که برق را درست کرده نمی تواند، مردم در این فصل زمستان چه کار کنند؟»

ولایت بغلان یکی از ولایت‌های کلیدی است که شمال و شمال شرق کشور را به کابل وصل می‌کند. دندغوری یکی از ولسوالی‌های ناامن ولایت بغلان به شمار می‌رود که گروه طالبان نفوذ گسترده‌ای در این ولسوالی دارد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن