افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

بیش از ۶ هزار اعتراض استینافی ثبت شده است

مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی از پایان روند ثبت اعتراض‌های استینافی در دفترهای ولایتی این کمیسیون خبر می‌دهند و می‌گویند در مرحله استیناف‌خواهی بیش از شش هزار اعتراض استینافی در برابر فیصله‌های دفترهای ولایتی این کمیسیون ثبت شده است.

آنان هم‌چنان می‌افزایند که روند رسیده‌گی به اعتراض‌های استینافی در دفتر مرکزی این کمیسیون جریان دارد.

زرمینه کاکر، معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به ۸صبح گفته است که ارقام اعتراض‌های استینافی در برابر فیصله‌های صادر شده از سوی دفترهای ولایتی این کمیسیون تا عصر روز دوشنبه، ۳۰ جدی به شش‌هزار و ۲۸۳ مورد رسیده است.

خانم کاکر افزود، این شکایت‌ها تنها از سوی دسته‌های انتخاباتی «دولت‌ساز»، «ثبات و هم‌گرایی» و «صلح و عدالت اسلامی» ثبت شده است و امکان افزایش این رقم تا پایان روز دوشنبه وجود داشته است.

روند ثبت اعتراض‌های استینافی در برابر فیصله‌های صادر شده از سوی دفترهای ولایتی کمیسیون شکایات انتخابات هفته گذشته در ۲۴ جدی آغاز شد. هرچند قانون انتخابات میعاد ثبت اعتراض‌های استینافی را سه روز پس از ابلاغ فیصله دفترهای ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی در نظر گرفته است، اما مسوولان این کمیسیون می‌گویند این روند در ولایت‌های کابل، خوست و پکتیکا تا پایان روز گذشته (دوشنبه، ۳۰ جدی) ادامه یافته است.

معاون سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی دلیل ادامه ثبت اعتراض‌های استینافی را در این سه ولایت تاخیر در ابلاغ فیصله‌های صادر شده از سوی دفترهای ولایتی عنوان کرد و گفت، دفترهای ولایتی این کمیسیون در ولایت‌های کابل، خوست و پکتیکا فیصله‌های‌شان را در بیست‌وپنجم جدی اعلام کرده‌اند. خانم کاکر افزود، از همین رو، برای جلوگیری از ضایع شدن حق استیناف‌خواهی دسته‌های انتخاباتی، روند ثبت اعتراض‌های استینافی در این سه ولایت تا پایان روز گذشته ادامه یافت.

هر چند مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی آمار دقیق اعتراض‌های استینافی را به تفکیک دسته‌های انتخاباتی مشخص نکرده‌اند، اما ارقام ارایه شده از سوی دسته‌های انتخاباتی نشان می‌دهد که بلندترین میزان اعتراض‌های استینافی از سوی دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و هم‌گرایی» به رهبری عبدالله عبدالله ثبت شده است.

نوررحمان اخلاقی، عضو فنی این دسته انتخاباتی گفته است که چهار هزار و ۳۷۰ مورد استینافی را در دفتر مرکزی کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت کرده‌اند. هم‌چنان احمد فولاد همدرد، از سخنگویان تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی در صحبت با روزنامه ۸صبح گفته است که حدود یک هزار و ۱۶۴ مورد استینافی را در این کمیسیون ثبت کرده‌اند.

روند ثبت اعتراض‌های استینافی پس از آن آغاز شد که فیصله‌های دفترهای ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی در برابر شکایت‌های ثبت شده در پیوند به اعلام نتیجه‌ی ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری در ۲۴ جدی اعلام شد.

بر اساس فیصله دفترهای ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی آرای پنج‎‌هزار و ۳۱۶ محل رای‌دهی در ۲۱ ولایت نیاز به بازشماری دارند. این محلات ۲۰درصد کل محلات رأی‌دهی در انتخابات ریاست جمهوری را شکل می‌دهد. انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ششم میزان سال جاری در ۲۶ هزار و ۵۶۳ محل رای‌دهی برگزار شده است.

در کنار این، مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گویند، روند رسیده‌گی به اعتراض‌های استینافی در دفتر مرکزی این کمیسیون جریان دارد. زرمینه کاکر، معاون سخنگوی این کمیسیون گفت، فهرست شماری از محلات رای‌دهی که در ۱۹ ولایت کشور نیاز به بازشماری دارند، با کمیسیون مستقل انتخابات در میان گذاشته شده است تا زمینه بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری را در این ولایت‌ها فراهم کنند.

خانم کاکر هم‌چنان توضیح داد که از میان سایر محلات رای‌دهی در این ولایت‌ها تنها فهرست محلاتی با مسوولان کمیسیون مستقل انتخابات شریک ساخته شده است که هیچ اعتراض استینافی در برابر بازشماری آرای آن، نزد دفتر مرکزی این کمیسیون ثبت نشده است. اما به سخن او، محلاتی که در برابر بازشماری آرای آن اعتراض‌های استینافی ثبت شده است، پس از رسیده‌گی به اعتراض‌های ثبت شده در مورد آن تصمیم گرفته خواهد شد.

از این پیش، کمیسیون مستقل انتخابات نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را در اول ماه جدی اعلام کرد. بر اساس نتیجه ابتدایی انتخابات محمد اشرف غنی، رییس‌ جمهور کنونی کشور با کسب ۹۲۳ هزار و ۸۶۸ رای (پنجاه ممیز شصت و چهار درصد) بیش‌ترین آرا را به دست آورده است. عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت با کسب ۷۲۰هزار و ۹۹۰ رای (سی و نه ممیز پنجاه و دو درصد آرا) در جایگاه دوم قرار دارد.

هم‌چنان ۱۰ درصد آرای باقی مانده به نفع یازده نامزد دیگر این دور انتخابات ریاست جمهوری رقم خورده است. در پی اعلام این نتیجه حدود ۱۶هزار و ۵۴۵ شکایت از سوی نامزدان ریاست جمهوری، احزاب سیاسی، نهادهای ناظر بر روند انتخابات و طرف‌های دخیل در این روند ثبت شده است. مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی اما ۶۰درصد این شکایت‌ها را به دلیل نبود اسناد کافی و موجه نبودن آن رد کرده‌اند.

بر اساس اظهارات مسوولان کمیسیون شکایات انتخاباتی تنها ۶هزار و ۶۷۹ شکایت ثبت شده قابلیت رسیده‌گی را داشتند که دفترهای ولایتی این کمیسیون در ۱۵ روز کاری در مورد آن‌ها فیصله‌های‌شان را صادر کرده‌اند. کمیسیون شکایات انتخاباتی روند رسیده‌گی به اعتراض‌های استینافی را آغاز کرده است. طبق قانون انتخابات این روند باید در ۱۵ روز کاری پایان یابد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن