اجتماعیاخبار کوتاهافغانستانتیتر یک

بیش از ۷۰ درصد مردم افغانستان برنامه صلح را ناکام میدانند

 

 

بر اساس یک نظر سنجی تازه که امروز دو شنبه (۲۴ حوت ) از سوی انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان به نشر رسید گفته شده است که بیشتر از هفتاد در صد شهروندان کشور گفته اند که برنامه صلح دولت با طالبان ناکام است.

به گزارش خبرگزاری رشد، در گزارش انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان، آمده است که پاسخ ‌دهندگان از عوامل مختلفی به خصوص ناکامی روند مصالحه در کشور ابراز نگرانی کرده اند.
این گزارش تحقیقی در حالی نشر می شود که قرار است دولت افغانستان تا چند وقت دیگر با طالبان و گروه حکمتیار در پاکستان در مورد صلح افغانستان با هم گفتگو کنند.
گفتگو کنندگان از احتمال معامله بر سر حقوق مردم (۲۵ درصد)، تامین صلح (۲۰درصد)، شفافیت (۱۹ درصد)، نادیده گرفتن حقوق زنان (۱۴.۳ درصد) و عدم رعایت قانون اساسی (۱۳.۷ درصد) از گفتگوی صلح نگرانی کرده اند.
این نظر سنجی در مصاحبه با ۱۵۴۰ نفر در ۱۵ ولایت با رعایت ترکیب شهری، روستایی، جنسیتی، قومی و پراگندگی جغرافیایی تهیه شده است.
غلام‌ رضا ابراهیمی، پژوهشگر انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان در نشسست خبری گفت با اعلام یافته این پژوهش به خبرنگاران گفت که بیش از هفتاد درصد (۷۰.۶%) پاسخ‌ دهندگان گفته ‌اند که برنامه گفتگو دولت با طالبان “ناکام” شده است.
کار کرد شورای عالی صلح ضعیف است
در این گزارش همچنان پاسخ دهندگان گفته اند که کار کرد شواری عالی صلح در کشور ضعیف است و به باور آنان این شورا نمی تواند صلح را در کشور تامین کند.
پاسخ ‌دهندگان این شورا را نمادین خواندند، آنان (۱۹.۹ درصد)، فاسد (۱۶.۴ درصد)، غیرمستقل بودن شورا (۱۶.۲ درصد) فاقد حمایت عمومی (۱۴ درصد) و در معرض مداخله خارجی (۱۱.۴) عنوان کرده اند.
پیش از این نیز شماری از فعالان مدنی در کشور از کار کرد های شورای عالی صلح انتقاد کرده و گفته بودند که پولی که در این شورا مصرف می شود باید به نیروهای امنیتی کشور به مصرف برسد.

در همین حال حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح افغانستان، در واکنش به نشر این گزارش گفت شورای عالی صلح بر نقش زنان در کشور احترام دارد.
در این نظر سنجی بیش از ۷۰ درصد کسانی که با آن ‌ها مصاحبه انجام شده است گفته اند که مقام های دولتی افغانستان در مورد برنامه صلح اجماع و دیدگاه هماهنگ ندارند.
در همین حال حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح افغانستان، در واکنش به نشر این گزارش گفت شورای عالی صلح بر نقش زنان در کشور احترام دارد.
خانم سرابی افزوده است که این شورا در برنامه حقوق زنان، آزادی بیان، حقوق شهروندان کشورو دستاورد های چهارده سال گذشته را در نظر داشته و با آن معامله صورت نمی گیرد.
این انستیتوت در حالی گزارشش را نشر می کند که روز گذشته گلبدین حکمتیار اعلام کرد که حاضر است در مذاکرات صلح دولت افغانستان شرکت کند.
طالبان برای تامین منافع پاکستان در افغانستان جنگ می کنند
براساس این گزارش، ۷۶.۸ درصد پاسخ دهندگان گفته اند که کارهایی که طالبان در افغانستان انجام می دهند، اصلاً قابل قبول نیست.
در همین حال ۲۸.۴ درصد آنان گفته اند که گروه طالبان برای تامین منافع پاکستان در افغانستان می جنگد.
گزارش انستیتوی مطالعات استراتژیک حاکی است که ۴۸ درصد پاسخ ‌دهندگان معتقدند که پاکستان از آتش جنگ و ناامنی در افغانستان سود می ‌برد.
بیست در صد از پاسخ دهندگان نیز نسبت به حضور نیروی امریکا در افغانستان بد بین هستند.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن