اجتماعیاخبار کوتاهاقتصادیبازسازیتیتر یک

بی‌خبری نهادهای مسوول دولتی از پیشرفت کار پروژه‌های بزرگ اقتصادی

 

 

 

 

شماری از نهادهای مسوول دولتی از پیشرفت امور پروژه‌های بزرگ اقتصادی کشور آگاهی ندارند.

به گزارش رشد، پروژه تاپی، بندر چابهار، کاسا یک هزار، و لین پنجصد کیلوولت ترکمنستان؛ چهار پروژه منطقوی هستند که نهادهای مسوول دولتی یا از پیشرفت کار آنها بی‌خبراند و یا نمی‌خواهند اطلاعات آنرا شریک کنند.

تمیم شهیر، خبرنگار تلویزیون۱ که دیروز در گزارشش خواسته روند پیشرفت آنرا بررسی کند می‌گوید که مسوولان دولتی به گونه‌ی درست اطلاعات را در اختیارش قرار نداده اند.

وزارت انرژی و آب می‌گوید که کار پروژه کاسا یک هزار و لین پنجصد کیلو ولت ترکمنستان مطابق پلان پیش می‌رود؛ اما جزییات این پلان را نمی‌داند.

پروژه‌هایی اقتصادی که از گشایش آن یک یا بیشتر از یک سال سپری شده؛ کارهای آن یا به کندی پیش می‌رود و یا نهادهای مسوول دولتی از پیشرفت آن آگاهی ندارند.

پروژه‎تاپی در سیزده هم دسمبر سال ۲۰۱۵ گشایش یافت و درآمد خالص آن به دولت افغانستان نزدیک به ۳۰۰ میلیون دالر تخمین شده است.

حالا نبود وزیر در وزارت معادن بر کار این پروژه منطقوی ظاهرن سایه افگنده است.

بندر چابهار نیز در سوم جوزا سال ۱۳۹۵ میان سران افغانستان،ایران و هند امضا شد؛ بندری که راه بدیل برای رهای افغانستان از وابستگی به پاکستان دانسته می‌شود؛ اما در عمل؛ افغانستان تا هنوز از مزایای آن بهره نگرفته است.

مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجار و صنایع نیز از پیشرفت کار آن چیزی نمی‌داند.

به همین گونه پروژه کاسا یک هزار در دوازده هم می سال ۲۰۱۶ میان مقام‌های ارشد، افغانستان، تاجیکستان، قرغیزستان و پاکستان امضا شد.

پروژه‌ی که برق را از آسیایی میانه به آسیایی جنوبی انتقال میدهد و حکومت وحدت ملی از رهگذر این پروژه سالانه ۴۵ میلیون دالر بدست خواهد آورد.

گفته شده که با گذشت شش ماه نهادهای مسوول از پیشرفت آن چیزی نمی‌دانند.

پروژه اخیر هم پروژه انتقال لین پنجصد کیلو ولت ترکمنستان است که مسوولان ادعا دارند که پیشرفت کار آن مطابق پلان پیش می‌رود.

عبدالبصیر عظیمی، معین وزارت انرژی و آب در این مورد می‌گوید که کارها مطابق به پلان پیش می‌رود.

برخی از استادان دانشگاه می‌گویند که حکومت وحدت ملی در مدیریت پروژه های کلان اقتصادی ناکام بوده است.

به باور آگاهان اقتصاد، با تاخیر این پروژه ها افغانستان سالانه میلیون ها دالر را از دست خواهد داد و وابسته گی مالی افغانستان به کشورهای خارجی دوام دار خواهد شد.

وزارت انرژی و آب که مسوولیت پروژه کاسا یک هزار و لین پنج صد کیلو ولت ترکمنستان را به عهده دارد می گوید که کار این دو پروژه مطابق پلان پیش می رود اما روشن نیست این پلان تا چه اندازه پیشرفت داشته است.

 

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن