افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

بی اعتمادی مانع امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان شده است

یک مقام پیشین گروه تروریستی طالبان در گفتگو با جمهور  ها گفته است که بی اعتمادی بین طالبان و امریکا مانع امضای توافقنامه صلح میان این گروه با امریکا شده است.

جلال‌الدین شینواری، لوی سارنوال پیشین طالبان می گوید که اختلافات میان امریکایی‌ها و طالبان روی برقراری آتش‌بس و عدم ثبات در گفتار امریکایی‌ها مانع امضای توافقنامه صلح شده است.

شینواری افزود:” مقامات امریکایی درخواست آتش‌بس عمومی ده روزه را قبل از امضای توافقنامه از طالبان کرده‌اند اما طالبان این درخواست  را مسخره و ریشخندی دانسته و تاکید دارند که آتش‌بس ده روزه ما را به صلح نمی‎رساند”.

وی بیان داشت:” نمایندگان طالبان به خاطر حسن نیت‌شان در ارتباط به درخواست آتش‌بس ده روزه با رهبری‌شان رایزنی دارند و هیئتی از قطر جهت مشوره به پاکستان رفته اینکه طالبان تن به آتش‌بس ده روزه خواهد داد یا نی هنوز معلوم نیست”.

این مقام پیشین گروه طالبان می‌گوید، گروه طالبان خواهان آتش‌بس عمومی و دایمی بعد از امضای توافقنامه صلح است اما امریکا آن را قبول ندارد و تاکید می‌کند که قبل از امضای توافقنامه یک آتش‌بس ده روزه اعلام شود.

آقای شینواری گفت:” مانع دیگر سری راه امضای توافقنامه صلح عدم ثبات گفتار امریکایی‌هاست که در قول‌‎شان ثبات دیده نمی‌شود”.

وی تصریح کرد” در توافقنامه صلح آمده است که بعد از امضای توافقنامه صلح نباید یک سرباز امریکایی در افغانستان بماند اما حالا امریکایی‌ها تاکید دارند که چهار هزار سربازشان را بعد از امضای توافقنامه در افغانستان می‌گذارند این موضوع نیز مانع امضای توافقنامه شده است”.

آقای شینواری گفت:” اگر امریکایی‌ها بر حضور چهار هزار سرباز خود در افغانستان تاکید کنند ما شاهد صلح دایمی در افغانستان نخواهیم بود این موضوع را طالبان طی ۱۸ سال گذشته ثابت کرده‌اند”.

این در حالی است که دو روز قبل هیاتی از مجلس سنا به تازه‌گی با زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا در روند صلح افغانستان دیدار کرده بود. آقای خلیل زاد در این دیدار گفته بود که گروه طالبان حاضر نیستند با دولت افغانستان آتش‌بس کنند.

 

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن