افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

تأکید صلاح الدین ربانی بر مشارکت گستردۀ مردم در انتخابات

درهفده روز گذشته نزدیک به نه صد هزار تن برای شرکت درانتخابات آینده درسراسرکشور ثبت نام کرده اند. آمارهای کمیسیون مستقل انتخابات نشان می‌دهند که از این میان، بیش دوصد هزارتن زنان استند.

درهمین حال صلاح  الدین ربانی، رییس جمعیت اسلامی از مردم و هواداران این حزب می‌خواهد که ثبت نام کنند و در انتخابات‌های آینده به گونۀ گسترده شرکت نمایند.

همزمان با این  برخی از نماینده‌گان مجلس بر نظارت از کار کردهای کمیسیون مستقل انتخابات و شفافیت در روند ثبت نام‌های رأی دهنده‌گان تأکید می ورزند.

آقای ربانی گفته است:«خواهش مه از تمام مردم محترم افغانستان این است که در روند ثبت نام سهم بگیرند، فعالانه سهم بگیرند تا همه‌گی شاهد یک انتخابات شفاف و عادلانه باشیم.»

هژده روز از آغاز روند ثبت‌نام های رأی دهنده‌گان می‌گذرد اما هنوز هم حضور مردم در مرکزهای ثبت‌نام پر رنگ به نظرنمی رسد.

با این حال شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان کشور در نشست روز چهار شنبه کارنامه‌های کمیسیون مستقل انتخابات و نیز روند ثبت نام‌های رأی دهنده‌گان را به بحث گرفتند.

داوود کلکانی، عضو مجلس نماینده‌گان گفت:«نحوۀ انتخابات، پیشبرد انتخابات، وسایل تخنیکی انتخابات و تذکره و امثالش باید بحث بکنیم و ای ره کدی حکومت شریک بسازیم که خدای نخواسته ایتو نشه که بحران سر بحران افزود شوه و بالاخره ما یک انتخابات شفاف نداشته باشیم.»

بر بنیاد آمار داده شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، در هفده روز روند ثبت نام‌های رأی دهنده‌گان  هشت صد و هفتاد و پنج هزار و نه صد و نود سه تن در سراسر کشور ثبت نام کرده اند.

انتقادها از تأخیر در فعال سازی  بانک اطلاعاتی کمیسیون انتخابات

این اظهارات در حالی مطرح می شوند که بانک اطلاعاتی کمیسیون مستقل انتخابات هنوزهم به کار نیفتاده است و این نهاد هنوز هم آمارهای ثبت نام شونده گان را از طریق تیلفون و ایمیل به دست می آورد و ثبت می کند.

رییس بخش فن آوری اطلاعاتی این کمیسیون می‌گوید که اسکنرها برای ثبت فهرست نام‌ها تازه به این کمیسیون رسیده اند و در حال آزمایش استند.

این کمیسیون تا کنون کارمندان فنی را نیز استخدام نکرده است.

کمیسیون هفتۀ پیش اعلام کرد که بانک اطلاعاتی این نهاد به کار آغاز کرده است، اما تا کنون نه تنها این بانک به کار اغاز نکرده است، بل  کارمندان این بخش نیز استخدام نشده اند. به گفتۀ مسوؤلان در حال حاضر تنها آمارهای چند ولایت به گونۀ آزمایشی به بانک اطلاعاتی کمیسیون می رسند.

سید ابراهیم سادات، رییس فن آوری اطلاعاتی کمیسیون مستقل انتخابات گفت:« این سیستم نشان میدهد که کدام شخص در کدام مرکز ثبت نام کرده است… نشان میدهد که چند تن به راستی در این مرکز ثبت نام کرده اند. و این سیستم در حال حاضر در حال فعال شدن است و در آخر هفته آینده باید کارمندانش استخدام شوند و به کار اغاز کنند.»

این مسوؤل کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گوید که بیش از بیست ولایتی که به انترنت وصل استند، به گونۀ آزمایشی آمارهای ثبت نام کننده‌گان را به مرکز می فرستند، اما تا کنون ثبت اطلاعات اغاز نشده است.

اقای سادات می افزاید که تمامی اطلاعات فهرست نام‌ها در مرکزهای ثبت نام ها، باید اسکن شوند و به کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده شوند تا در بانک اطلاعات ملی کمیسیون ثبت گردند.

سید ابراهیم سادات افزود:«این سیستم کتاب ها ثبت نام را اسکن می کنند با تمام معلوماتش و اطلاعات ثبت نام کننده گان را اسکن می کند و به مرکز می فرستد و بعد ما با چک کردن اطلاعات و آمارها می توانیم بفهمیم که چقدر نفر ثبت نام کرده اند… اسکنر ها دیروز به دفتر کابل رسیده اند و اینجا آزمایش می شوند و بعد به هر ولایت دو اسکنر فرستاده می شود.»

از آغاز روند ثبت نام‌های رآی دهنده‌گان تا کنون، تنها آمار ثبت نام کننده‌گان با تیلفون و یا ایمیل به مرکز می رسند و در نرم افزار اکسل ثبت می شوند.آن چه که از سوی نهادهای ناظر بر روند انتخابات به  شفافیت آن بی باورند.

نعیم اصغری  رییس عملیاتی فیفا گفت:«در حال حاضر ما نمیفهمیم آمارهایی که کمیسیون به مردم اعلان می کند درست استند یا نی چون سیستم تا حال ساخته نشده است.»

رییس بخش فن اوری اطلاعاتی کمیسیون انتخابات می گوید که ادارۀ ثبت احوال نفوس تعهد سپرده است تا در هنگام نیاز بتوانند به بخش های اطلاعاتی شناس نامه های برقی این اداره دست رسی داشته باشند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن