برگزیده های سایتجهان

تاریخچه کوتاه از سابقه درگیری میانمار

میانمار یا برمه یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا محسوب می شود، که در همسایگی چین، تایلند، بنگلادش و لائوس می باشد. میانمار طبق آخرین آمار به دست آمده جمعیتی بالغ بر ۷۵ میلیون نفر برخوردار است. از این تعداد جمعیت تنها ۲۴ درصد در نواحی شهری زندگی می‌کنند.

٪ ۸۹ مردم این کشور پیرو آیین بودا هستند، ٪ ۴ مسیحی، ٪ ۴ مسلمان، ٪۱ روح باور و ۲ ٪ معتقد به ادیان دیگر هستند.
مراقبت از سلامت برمه یکی از بدترین کشورهای جهان است. سازمان سلامت جهان رتبه برمه را در جهان ۱۹۰ اعلام کرده‌است.
آغاز بحران به تجاوز جنسی ۳ مرد مسلمان به زنی بودایی برمی گردد که خشم مردم محلی و مأموران دولتی را برمی انگیزد، این ماجرا بهانه‌ای برای افراط طلبان جهت حمله به روستاهای مسلمان نشین و آتش زدن منازل آنها شد. این خشونت‌ها درحالی ادامه یافت که رئیس جمهور میانمار اعلام کرد که مسلمانان شهروند میانمار نیستند و عجیب ترین جنایات را در مورد این اقلیت به همراه داشت.
در سال ۱۹۸۲ قانون حقوق شهروندی به تصویب رسید که به واسطه این قانون از میان ۱۴۴ قومیت موجود در میانمار ۱۳۵ قومیت حق شهروندی دریافت کردند و ۹ دسته از اقوام اقلیت از حق شهروندی محروم شدند که بزرگترین این قومیت‌ها، قوم روهینگیا است.
دولت میانمار برای رفع اختلافات و مشکلات میان مسلمانان و بوداییان، سیاست کوچ اجباری کل ۶ میلیون مسلمان روهینگیایی را از منطقه آرکان اتخاذ کرده‌ است. البته آمار رسمی جمعیت روهینگیا ۶ میلیون نفر است اما طبق آمار غیررسمی جمعیت این قوم که صد در صد آنها مسلمان هستند، به ۸ میلیون نفر می‌رسد.

به واسطه این سیاست اتخاذ شده از جانب دولت قریب به ۱۵۰ هزار نفر از مسلمانان آرکان به بنگلادش، ۵۰ هزار نفر به تایلند و ۴۰ هزار نفر به مالزی و تعداد قابل توجهی به دیگر کشورهای آسیایی مهاجرت کردند.
برخی گزارش‌ها حاکی از قتل تا ۲۰۰۰۰ مسلمان است. همچنین گفته می‌شود که نیروهای نظامی برمه به مهاجمین کمک می‌کنند و این کشتار در سکوت رسانه‌های خبری و سازمان ملل در حال انجام است.
به گزارش سازمان عفو بین‌الملل بوداییان عامل کشتار، تجاوز و آتش‌زدن هزاران خانه مسلمانان شناخته شده‌اند. دولت میانمار مانع دسترسی خبرنگاران به منطقه می‌شود.
علاوه بر اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) که میانمار عضوی از آن است، سایر نهادی بین المللی از جمله سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی نیز در مورد کشتار اخیر مسلمانان روهینگیا اظهار نگرانی کرده اند.
دولت میانمار مسلمانان روهینگیا را مهاجران غیرقانونی می داند که از بنگلادش به این کشور مهاجرت کرده اند و با این عنوان از اعطای حق شهروندی برای این اقلیت مسلمان که چندین دهه در میانمار زندگی کرده اند، خودداری می کند.
با روی کار آمدن دولت ‘آنگ سان سوچی’ که برنده جایزه صلح نوبل است، پیش بینی می شد وضعیت اقلیت ها در میانمار از جمله مسلمانان بهبود یابد. موضوعی که نه تنها بهبود نیافت، بلکه باعث بدتر شدن شرایط مسلمانان شد.
مسلمانان روهینگیا با محدودیت تردد، ازدواج و فرصت های شغلی و اقتصادی مواجه هستند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن