تیتر یک

تاکید جامعه جهانی به اتحاد رهبران افغان

معضلاتی همچون دو پارچگی درون ساختاری، صلح با طالبان و مبارزه با ویروس کشنده‌ی کرونا مواردی اند که رمق آسایش را از روال زندگی عادی مردم فقیر افغانستان ربوده است.

در حالیکه افغانستان هم اکنون با سه معضل جدی دست و پنجه نرم می‌کند نمایندگان جامعه جهانی یگانه راه حل فایق آمدن بر چالش‌های موجود را منوط به اتحاد و یکپارچگی رهبران افغان می‌دانند.

معضلاتی همچون دو پارچگی درون ساختاری، صلح با طالبان و مبارزه با ویروس کشنده‌ی کرونا مواردی اند که رمق آسایش را از روال زندگی عادی مردم فقیر افغانستان ربوده است.

با توجه به عمق بحران سه جانبه، اما مهمتر از همه تشکیل دولت فراگیر و پیگیری روند صلح، از ضروریات محتوم پنداشته می‌شود که در صورت تحقق آن، اپیدمی کرونا بهتر از حالا مدیریت خواهد شد.

پس از اعلان نتایج انتخابات و کشاکش میان دو تیم مدعی قدرت نمایندگان اکثر کشورهای دخیل در مناسبات افغانستان با نشر پیام‌های متواتر، رهبران سیاسی را به همپذیری و تشکیل دولت همه شمول دعوت کردند تا جایی که ایالات متحده تداوم کمک‌هایش به افغانستان را مورد بازنگری قرار داد و مشروط به این دانست که اگر دولت فراگیر روی کار نیاید این کشور تمام کمک‌هایش را قطع خواهد نمود که در چنین حالت، ساختار نیروهای امنیتی به شدت متزلزل شده و امکان فروپاشی آن محتمل است.

اما نمایندگان هردو تیم تا کنون به توافق مورد قبول دست نیافته اند که جایگاه افغانستان واحد را در جامعه ملل با صلابت تمثیل نمایند، در تازه‌ترین مورد سفیر ایالات متحده در افغانستان طی تماس ویدیویی با حامد کرزی نیز از تلاش‌های ایشان با آقای سیاف در راستای ایجاد روحیه همپذیری میان دو جناح رقیب قدردانی نموده و ابراز امیدواری کرده است که رهبران سیاسی افغان به یک میکانیزم توافق سیاسی دست یافته سپس به صورت منسجم در راستای پیگیری مذاکرات بین الافغانی گام بردارند.

این در حالیست که توافقات سیاسی صرفا در حد افواهات در بعضی رسانه‌ها به گوش می‌رسد اما تا کنون کدام مرجع رسمی از جانب هردو تیم آن را تایید نکرده است، با این حال لیستی که از جانب تیم دولتساز به ثبات و همگرایی فرستاده شده بود مبنی بر ایجاد شورای عالی مصالحه بود که اختیارات آن در حد معاونین ریاست جمهوری می‌باشد و سایر ادارات دولتی به صورت مساویانه میان اعضای هر دو تیم تقسیم می‌گردد.

اما تیم آقای عبدالله به تشکیل صدارت اجرایی تاکید داشتند که از پذیرش و یا رد آن تا کنون گزارش رسمی ارائه نشده است، با این حال افغانستان کنونی بیش از هر زمان دیگر نیازمند همپذیری و همدلی است که در صورت حل آن بر بحران‌های سه گانه تفوق خواهند یافت.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن