افغانستانبرگزیده های سایتتیتر یک

تاکید خلیلزاد و رئیس جمهور غنی بر برقراری آتش‌بس در افغانستان

زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژه ایالات متحده امریکا در امور مصالحه افغانستان پس از چندین روز گفتگو با نمایندگان طالبان در قطر و مقامات پاکستانی وارد کابل شده و با رئیس جمهور محمد اشرف غنی دیدار کرده است.

به گزارش خبرگزاری رشد، درانی وزیری، معاون سخنگوی ریاست جمهوری می گوید  که در این دیدار دو طرف در مورد مذاکرات صلح بحث کرده و آقای خلیلزاد در مورد سفرهای اخیرش به قطر و پاکستان معلومات داده است.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که در این دیدار روی “چگونگی تامین آتش‌بس و پرداختن به پناه‌گاه‌های امن طالبان در بیرون از افغانستان” نیز صحبت شده است.

به گفته ریاست جمهوری افغانستان در این دیدار دو طرف ابراز امیدواری کرده اند که “برای تامین صلح در افغانستان، نخست آتش بس صورت گیرد.”

در اعلامیۀ ارگ آمده است که آقای غنی “نگرانی‌هایش را منبی بر ادامۀ خشونت‌های طالبان در افغانستان” با نمایندۀ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان شریک کرده است.

زلمی خلیلزاد، روز شنبه هفته گذشته (۷ دسمبر) دور تازۀ مذاکرات صلح امریکا را با نمایندگان طالبان در قطر آغاز کرد.

پیش از این برخی از مقام‌های امریکایی گفته بودند که محور این مذاکرات کاهش خشونت‌ها در افغانستان است که با مذاکرات بین‌الافغانی و آتش بس دنبال خواهد شد.

در همین حال، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان در نشست امنیت منطقه‌یی در تهران گفته است که بر اساس طرح هفت ماده‌یی صلح، افغانستان در نظر دارد که در این زمینه با کشورهای منطقه رایزنی کند.

بر بنیاد اعلامیۀ دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، آقای محب در سخنرانی‌اش گفته است: “تروریزم، افراطگرایی خشونت‌آمیز، مواد مخدر، حمایت برخی دولت‌ها از بازیگران غیردولتی – که باعث بی ثباتی سیاسی – در منطقه می‌گردد، تهدیداتی اند که امنیت منطقه ما و شما را متاثر می‌سازد.”

اما آقای محب تاکید کرده است که افغانستان از همکاری کشورهای همسایه، منطقه و همکاران بین‌المللی برای رسیدن به حل صلح‌آمیز مسالۀ این کشور استقبال می‌کند.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن