اجتماعیبرگزیده های سایتتیتر یک

تا یک ماه آینده روند توزیع شهادتنامه های الکترونیکی می شود

عبدالظهور حکیم؛ رئیس شهادتنامه های وزارت معارف امروز پنجشنبه در یک نشست نشر خبری در کابل گزارش نهاد “افکک” یا هماهنگ کننده افغانها علیه فساد، صحبت می کرد گفت: تا یک ماه دیگر روند توزیع شهادتنامه های الکترونیکی متعلمین آغاز می شود.

به گزارش خبرگزاری رشد، نهاد موسوم به” افکک” یا “هماهنگی افغانها علیه فساد” گزارش چهارماهه خود را که در باره روند توزیع شهادتنامه ها متعلمین صنوف دوازدهم انجام داده بود به نشر رساند.

سلیمه صدیقی مسوول داد خواهی نهاد “افکک” هنگام نشر این گزارش گفت: یافته نهاد افکک نشان می دهد که در روند توزیع شهادتنامه ها ۴۰ درصد فساد وجود دارد.

خانم صدیقی، عدم آگاهی مراجعین از پروسه دریافت شهادنامه ها را از مشکلات عمده عنوان کرده گفت: کمبود کارمندان مسلکی دربخش متذکره، و مودجودیت بروکراسی باعث شده که شهادتنامه های جعلی توزیع گردد.

خانم صدیقی افزود: به اساس یافته های ما، طولانی بودن پروسه، زیاد بودن فاصله مکانی شعبات کار مرتبط به هم، عدم ظرفیت کاری کارمندان و مدیریت نوین از مشکلات عمده دراین پروسه است.

خانم صدیقی می گوید: نهاد افکک برای آسانی کار برنامه های آموزشی، سمینارهای آگاهی دهی برای متعلمین درمکاتب دایر و همچنان نهاد سمع شکایات و داد خواهی را تشکیل داده است.

درهمین حال عبدالظهور حکیم رئیس نتایج و شهادتنامه های وزارت معارف می گوید که به علت قدیمی بودن سیستم توزیع شهادتنامه ها می پذیرم که فساد در اداره ما وجود دارد.

وی طولانی بودن پروسه توزیع شهادتنامه ها وعدم آگاهی مراجعین را از مشکلات عمده خوانده گفت: ممکن است این دو چالش اساسی باعث شود که افراد سود جو دست به جعل اسناد بزنند.

وی می گوید: ۹۰ درصد ادعای مبنی بر فساد در روند توزیع شهادتنامه ها بی اساس است.

رئیس نتایج و شهادتنامه های وزارت معارف گفت: تا یک ماه دیگر پروسه توزیع الکترونیکی شده و زمینه فساد را کاهش می دهیم.

وی تصریح کرد:” تمام سوابق شاگردان ازصنف نهم الی دوازدهم داخل سیستم شده به وزارت معارف انتقال داده می شود و دیگر چانس برای سواستفاده کننده گان باقی نمی ماند”.

آقای حکیم گفت: با اجرایی شدن سیستم الکترونیکی میزان سود استفاده به حد عظیمی کاهش می باید.

وی افزود:”سیستم الکترونیکی روند توزیع شهادتنامه تحت کار و تا یک ماه آینده اجرایی می شود”.

نهاد افکک در سال ۲۰۱۲ ایجاد شده و درعرصه های خدمات عامه، مانند راه اندازی داد خواهی، آوردن اصلاحات و ایجاد سهولت در بخش های مختلف سکتورعامه فعالیت می کند.

محمد رقیب فیاض/ کابل

نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن