اجتماعیافغانستان

تب کنگو در زون جنوب غرب گسترش یافته است

مسئولان صحی طالبان در زون جنوب‌غرب کشور از افزایش بیماری کنگو یا تب خونریزی‌دهنده در این حوزه خبر می‌دهند. به‌گفته‌‌ی مسئولان صحی، گرمی هوا، شلوغی بازارهای فروش حیوانات به‌خاطر عید قربان و عدم رعایت مسائل بهداشتی در زمان ذبح حیوانات از عوامل عمده‌ی افزایش این بیماری در این حوزه است.
داکتراحمد امیرنژاد، مسئول نظارت صحت عامه‌ی طالبان در هرات می‌گوید این بیماری نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. به‌گفته‌ی وی، مبتلایان به بیماری کنگو از ولایت‌های هرات، فراه، بادغیس، نیمروز و غور به شفاخانه‌ انتانی هرات بستری و تحت درمان قرار گرفته‌اند. به‌گفته‌ی امیرنژاد، آمار مبتلایان به بیماری کنگو از اوایل سال جاری تا اکنون به ۷۶ مورد رسیده است؛ این آمار شامل ۵۷ مرد و ۱۹ زن می‌شود. به‌گفته‌ی این مسئول صحی طالبان در هرات، یک یک مورد از ولایت‌های نیمروز و غور، سه سه مورد از ولایت‌های فراه و بادغیس و ۶۸ مورد مثب دیگر از ولایت هرات به این مرکز درمانی ثبت شده‌اند و افراد مبتلا تحت درمان قرار گرفته‌اند. امیرنژاد می‌افزاید که این آمار در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است. به‌گفته‌ی وی، در کل ۱۲ ماه سال گذشته (۱۴۰۱)، ۷۳ مورد در این مرکز درمانی به ثبت رسیده بود که از میان این افراد، پنج نفر جان باخته بودند.

میزان کشندگی تب کنگو
به اساس گفته‌های متخصصان صحی، میزان کشندگی بیماری کنگو ۴۰ درصد است و در صورت نرسیدن یا دیررسیدن فرد مبتلا به مراکز درمانی، مرگ او حتمی است. مسئولان صحی در هرات می‌گویند که میزان کشند‌گی این بیماری در حوزه‌ی جنوب‌غرب افغانستان در مقایسه با مناطق و کشورهای دیگر کم‌تر است. داکتر احمد امیرنژاد، مسئول نظارت صحت عامه‌ی طالبان در هرات می‌گوید که میزان کشندگی این بیماری در حوزه‌ی جنوب‌غرب بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است و بسیاری از بیماران بعد از یک الی دو هفته بستری‌شدن در این مراکز درمانی مرخص می‌شوند. به‌گفته‌ی وی، از میان ۷۶ مورد مثبت که از ولایت‌های هرات، غور، فراه، بادغیس و نیمروز به این شفاخانه منتقل شده‌اند، نُه نفر جان باخته‌اند؛ این افراد شامل سه زن و شش مرد می‌شوند.
به‌گفته‌ی امیرنژاد، مراجعه‌ی به‌موقع به شفاخانه سبب بهبودی بیماران مبتلا به کنگو می‌شود. وی می‌افزاید که افراد در صورتی که علائم اولیه‌ی این بیماری که شامل تب و گیجی اند را مشاهده می‌کنند، باید فورا جهت درمان به نزدیک‌ترین مرکز صحی مراجعه کنند. وی می‌افزاید: «بهترین کمک به مبتلایان کنگو این است که به زودترین فرصت ممکن به شفاخانه مراجعه کنند. سه تا شش ساعت بعد از مبتلاشدن بهترین زمان برای مراجعه به شفاخانه است. در صورتی که در این مدت به شفاخانه مراجعه نشود وضعیت فرد مبتلا وخیم می‌شود.»
داکتر محمد فائض، یکی از متخصصان صحی در هرات در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز بر رعایت بهداشت از سوی مالداران، قصابان و فروشند‌گان حیوانات تأکید می‌کند. به‌گفته‌ی وی، درصد کشندگی این بیماری بالا است و نیاز است تا در این زمینه توجه جدی صورت بگیرد. وی ضمن تأکید بر رعایت اصول بهداشتی، از مقام‌های مسئول طالبان می‌خواهد تا در قسمت اختصاص بودجه و امکانات به بخش انتانی شفاخانه‌ی حوزوی هرات توجه بیشتر کنند. وی می‌افزاید: «این کشنده‌ترین بیماری است که در حال حاضر ما با آن مواجه هستیم؛ کشندگی بالایی دارد و با توجه به سیستم صحی ناکافی ما نیاز است تا بیشتر مراقب باشیم. از مالدار گرفته تا فروشنده، ذبح‌کننده‌ی مواشی و شهروند عادی مسئولیت خود را ادا کنیم.» وی ضمن تأیید این‌که تا اکنون درصد مرگ ناشی از این بیماری پایین بوده است، هشدار می‌دهد که مردم باید این بیماری را جدی بگیرند و با رعایت موارد بهداشتی از مبتلاشدن به آن جلوگیری کنند.
در همین حال، برخی از افرادی که به این بیماری مواجه شده و صحت‌یاب شده‌اند، به روزنامه اطلاعات روز می‌گویند که این بیماری خطرناک است و در صورتی که به‌موقع به شفاخانه و داکتر مراجعه نشود سبب مرگ خواهد شد. به‌گفته‌ی این بیماران، مراجعه‌ی به‌موقع به شفاخانه سبب صحت‌مندی در ظرف یک الی دو هفته خواهد شد. رامین، کسی که حدود چهار هفته پیش از شفاخانه‌ انتانی هرات رخصت شده است، می‌گوید که این بیماری را از گوسفندان داخل حویلی‌اش گرفته و بعد از گذشت دو روز تب شدید، سرگیجی و استفراغ به شفاخانه مراجعه کرده است. وی می‌افزاید: «دو روز شدیدا سر درد بودم؛ همراه با گیجی و بی‌حالی. شب استفراغ داشتم و بعد از آن به داکتر نزدیک خانه مراجعه کردم. خوب نشدم و فردای آن روز به شفاخانه مراجعه کردم و بستری شدم.» به‌گفته‌ی وی، دارو و داکتر کافی در شفاخانه‌ انتانی هرات وجود ندارد؛ اما با آن‌هم مراقبت‌های انجام‌شده از سوی داکتران سبب بهبودی وی شده است.
محمدابراهیم یکی از باشندگان نیمروز است. او دچار این بیماری شده و هفت روز را در شفاخانه‌ی هرات سپری کرده است. وی می‌گوید که به‌دلیل نبود مرکز صحی مناسب برای درمان بیماری کنگو در نیمروز، دیرتر به شفاخانه‌ی هرات رسیده و بیماری‌اش به مرحله‌ی خون‌ریزی رسیده است. وی از مسئولان می‌خواهد که مراکز تشخیص و درمان این بیماری را در ولایت نیمروز نیز فعال کنند تا مردم در اسرع‌ وقت بتوانند به شفاخانه مراجعه کنند و درمان شوند. در همین حال مسئولان صحت عامه‌ی طالبان در هرات از مسئولان وزارت صحت ‌عامه‌ی این گروه و نهادهای کمک‌کننده و همکار می‌خواهند که در قسمت ایجاد و فعال‌سازی مراکز صحی تشخیص و درمان بیماری کنگو در ولایت‌های فراه، بادغیس، غور و نیمروز توجه جدی کنند و فشار را از بخش انتانی شفاخانه‌ حوزوی هرات کم کنند. تب خونریزی‌دهنده در فصل گرما بیشتر شیوع پیدا می‌کند و در کشورهای مختلف جهان، خصوصا در قاره‌هاى آسيا، اروپا و آفريقا همه ساله بيشترين قربانی را می‌گیرد.

برچسب ها
نرخ اسعار خارجی نرخ اسعار خارجی در بدل پول افغانی
دکمه بازگشت به بالا
بستن